ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Om FOMO och sömn

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa

Sömnproblem ökar bland unga människor mellan 15-24 år visar ny statistik från Socialstyrelsen. Till viss del beror ökningen på att vården i större utsträckning rapporterat in diagnostiserade sömnstörningar, men det som blir tydligt är dock att siffrorna dragit iväg för unga tjejer som nu är starkt överrepresenterade.

Användandet av sociala medier och stressen i fenomenet FOMO (fear of missing out) tros vara en betydande faktor. Många tjejer vittnar om att de aldrig lägger aldrig undan sin mobil i rädsla för att missa något och på så vis hamna utanför. Dag som natt har de ljudet på och många vaknar av aviseringar och kollar till exempel Instagram mitt i natten. Att detta stör nattsömnen är inte svårt att räkna ut. Dessutom kan de ”belönande” mekanismerna med utsöndring av dopamin (till exempel när en får många likes på en bild) påverka sömnen negativt ytterligare då dopaminet gör en piggare.

Det finns mycket att säga om sociala medier, både positivt och negativt, men hur vi än vänder och vrider på det så är det något som de flesta av oss använder idag. Jag är varken för eller emot, just av den anledningen; jag tycker att mycket är kul, bra och användbart med sociala medier, men ser givetvis också en hel del bekymmer såsom FOMO, utseendefixering, stress och så vidare.

Nu är ju inte jag ”ung tjej” längre, utan snarare kvinna mitt i livet (hjälp så vuxet!) men jag har egentligen tre starka ställningstaganden rörande det här:

  1. Om något stressar mer än det känns kul; minska på eller sluta med det helt ett tag. 
  2. Att låta något inskränka på den sömn en behöver är aldrig bra i längden och att stänga av ljudet på mobilen eller åtminstone på aviseringar från sociala medier är således en god idé! 
  3. Likaså är det bra att öva sig på att göra saker utan att blanda in sociala medier; att strunta i att lägga upp fotot från fikastunden, träningspasset, eller krogrundan ibland. Samt låta bli att kolla telefonen medan en utför aktiviteten. Lite Mindfulness i all enkelhet.
Hur känner du? Är sociala medier mest tillgång eller besvär för dig? 
 
Bild: pixabay.com
 

Källor: Socialstyrelsen, SVT, Wikipedia

KOMMENTARER:

  • Jessica Högberg säger:
    2018-09-25 | 11:08:16
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

    FOMO hade jag inte hört men det klart att går det åt det hållet är det inte bra. jag är också "en kvinna mitt i livet" så jag har bara nöje av mina sociala medier och inga problem att stänga av när jag gör nåt annat eller sover. Som du säger: på gott och ont...

    Svar: Skönt att ha ett balanserat förhållande till sociala medier, då är det ju bara kul liksom ❤️👍 Jag har inga problem att vara utan mobilen nattetid, men kan fastna lite för mycket dagtid ibland. Dock ser jag, som du, mest fördelar med sociala medier: Socialt och givande mestadels!
    Johanna Ahlsten

  • Nathalie säger:
    2018-09-25 | 11:36:36
    Bloggadress: http://naatly.se

    Oj vad hemskt att det är sånt problem hos unga 😮 Aldrig hört talas om FOMO, men jag är inte direkt förvånad heller eftersom telefonen oftast sitter fastklistrad i näven hos många. På nätterna har jag alltid telefonen i stör ej läget, väldigt skönt!

    Svar: Stör ej-läget är en jättebra lösning! 👍👍 Själv får jag lägga telefonen i ett annat rum för barnen vaknar av minsta blinkning 🤪
    Johanna Ahlsten

  • Jessica Högberg säger:
    2018-09-26 | 08:51:06
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

    Klart jag också kan fastna längre än tänkt men inte om det är nåt viktigt...

  • Jessica Högberg säger:
    2018-09-26 | 08:52:31
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

    Jag kan tycka det är skönt att sjunka in i "telefonens värld", när jag och Micke äter "tröttluch" på stan tittar folk konstigt på oss när vi sitter HELA lunchen med varsin telefon, haha...

    Svar: Haha 😄👍
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: