ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Mina intresseområden som fysioterapeut

Kategori: Allmänt, Träning och fysioterapi

Bara knappt tre månader kvar av föräldraledigheten och jag tänker en hel del på mitt arbete och yrke. Såklart kommer det bli en stor omställning och kännas sorgligt att träffa barnen mindre, men jag kan trösta mig med att jag har ett otroligt spännande, lärorikt och fantastiskt roligt yrke att komma tillbaka till!

Jag skulle beskriva mig som en fysioterapeut med ett stort intresse för hur kropp och psyke påverkar varandra, det är något jag alltid bär med mig när jag träffar patienter. Det här med ”helhetssyn” behöver såklart alla fysioterapeuter ha med sig då den evidens som finns stödjer ett biopsykosocialt förhållningssätt. Dock är det nog lite extra viktigt att se den större bilden i vissa fall och det är bland dem som mina stora intresseområden finns:

• Långvarig smärtproblematik
• Stress och utmattningssyndrom
• Ätstörningar (och överträning)
• Annan psykisk ohälsa (exempelvis ångest och depression)

I mitt nuvarande arbete behandlar jag patienter i alla åldrar, med många olika slags besvär. Jag jobbar alltså inte uteslutande med att behandla patienter med besvär som ingår i ovanstående kategorier, men; faktum är att väldigt många av de jag träffar ingår just där. Tanken att nischa mig mer mot dessa patientgrupper har också växt de senaste åren och det känns spännande!

Tack vare bloggen har jag, trots mammaledigheten, behållit en viss anknytning till det jag jobbar med. Under kategorin Träning och fysioterapi kan du läsa mer om sådant som berör mitt yrke och mina intresseområden.

Klassiska planscher!
 
Mer om mig
 
Kommentera inlägget här: