ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Några tankar om missunnsamhet

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Personligt

Avundsjuka är en normal och högst mänsklig känsla, något vi alla upplever då och då. Jag tror att det är viktigt att tillåta sig att känna avundsjuka, liksom som andra känslor. Och att känna avund gör det också troligtvis lättare att undvika att konsumeras av den.

För mig har det varit bra att erkänna för mig själv att jag såklart är avundsjuk ibland -
ja kanske till och med ganska ofta. Däremot vill jag aldrig vara missunnsam: Att någon har något eller lyckas med något betyder inte att det är dåligt för mig/dig!

Ibland gör jag taskiga jämförelser som sänker mig. Jag känner mig osynlig, blir ledsen, osäker och tänker att det jag gör inte räknas. MEN jag slutar inte att lyfta fram andra för det!
”Hennes framgång är inte ditt nederlag” - så tänker jag! Och dessutom mår en inte ett dugg bättre av att bli missunnsam - snarare tvärtom.

Avundsjuka är inte farligt. Skäms inte för din avund. Erkänn den för dig själv, men låt den inte förtära dig. Fortsätt ge. Snällhet och generositet rockar ❤️

 

KOMMENTARER:

  • Smörblomman säger:
    2019-02-09 | 21:59:05

    Jag unnar inte andra ett överflöd 4 ggr mer än vad jorden klarar av. Borde nog själv uppsöka ngn form av klimatrådgivare för även om jag konsumerar hälften så mkt som normalsvensken så behöver jag fortfarande minska mina koldioxidutsläpp med hälften innan jag lever på ett hållbart sätt, gör rätt för mig, för jorden och för andra människor <3

Kommentera inlägget här: