ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Slänga mindre mat

Kategori: Allmänt, Mammalivet, Personligt, Ätbart

Här kommer en liten uppdatering på ett av de snälla nyårslöftena jag gav vid årsskiftet. Nr 1 var ju att slänga mindre mat, något jag tänkt på länge, men nu ville göra ett helhjärtat försök med. Anledningarna till löftet var så väl miljötänk som ett försök att spara lite på hushållskassan. (Och för övrigt finns ju egentligen inga anledningar att slänga mat som det inte är något fel på).

Hittills har det gått riktigt bra tycker jag! Jag gör det till en sport att använda rester till nya saker, har blivit bättre på att lukta och smaka på grejer istället för att bara gå på bäst före-datumet, jag kokar oftare soppa på en spik (det är ju kul och ger mer variation i vardagsmaten!) Ofta är det enkelt att låta bli att slänga mat; som när det blir pasta över som får åka ner i en sallad dagen efter. Eller korvbitar som får dryga ut en gryta och så vidare.

Ibland är det desto svårare; som när barnen verkat hungriga som vargar, men sen kommer på att det är roligare att ”måla” med maten. Eller när tröttheten är framme; lågvattenmärken var när en hel plåt med ugnspannkaka lämnades på köksbordet över natten (kanske hade gått att äta?) och när en påse potatis av misstag placerades i frysen (”kul” experiment, den liksom ”snabbruttnade” vid tining)... Ett generellt problem för mig blir också när det känns som alldeles för trista, söliga rester alternativt att jag bara råkat laga äcklig mat; hur kommer man runt det? Jag vill ju gärna känna en viss matglädje när jag äter liksom.

För att komma vidare med mitt snälla nyårslöfte har jag följande tips till mig själv:

  • Lägg upp mindre på barnens tallrikar och fyll på efterhand
  • Laga bara god mat! (Haha!)
  • Alltid se till att ha bra grejer som ägg, riven ost mm hemma; kan rädda upp det mesta i restväg! 
  • Gör en grov middagsplanering för varje vecka där det även finns en plan för att ta vara på rester till lunch eller middag dagen efter (kräver lite tid, men kan vara värt det)

Kan ni ge mig fler tips?

Bild: pixabay.com

KOMMENTARER:

  • AnnaH säger:
    2019-02-23 | 12:46:55

    Riktigt ”äcklig” mat tycker jag man kan slänga. Det finns gränser även för miljötänket. Har ni inte insamling av kompostmat där du bor? Det tycker jag ändå gör det lite mindre pinsamt att slänga mat.
    Annars har jag två tips:
    - nästan allt kan slängas i en soppa som man sen mixar slät. Om man vill ha mera tuggig soppa så kan man ju lägga till fler grejer efter mixningen.
    - en skvätt grädde förbättrar det mesta ;-)

    Svar: Tack för tips! Får bli soppa snart 😆
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: