ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

4 konkreta tips till den nyblivna mamman som tidigare haft en ätstörning

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Mammalivet

Jag fick en mycket bra läsarfråga innan jul som nu äntligen ska få sitt svar:

Hej Johanna! Jag har följt dig både på Insta och bloggen under flera års tid till och från och som mest under perioden jag behandlades för ätstörning. Jag är frisk och känner mig också fri sedan 1,5 år tillbaka. Nu är jag gravid och mår hur bra som helst. Däremot är jag livrädd för att den viktnedgång som kommer efter förlossningen ska trigga ett återfall eftersom den tiden kommer vara så annorlunda och fylld med hormoner och känslor. Hade du någon plan för att hantera om tankar eller beteenden skulle uppstå?”

Tack för din fråga och stort grattis till graviditeten ❤️

När jag väntade mitt första barn mådde jag, precis som du, väldigt bra. Jag gick ner mycket i vikt på kort tid efter förlossningen och det var inte oproblematiskt för mig, men triggade inga ätstörningstendenser. Däremot var det jobbigt att från vissa håll få ”beröm” för att jag tappat vikt så snabbt. (Jag blev mest provocerad; hade liksom jätteont i min rygg, men det kändes som att bara för att jag var smal så skulle jag vara nöjd och inte klaga, typ) De där utseendekommentarerna kan en ju gärna vara utan...

Efter en riktigt tuff andra graviditet (tätt efter den första) så bedömde jag mig faktiskt mer i riskzonen för ett återfall i ätstörningen än under graviditet nr 1; detta på grund av var jag var så otroligt sliten efter 9 månader av smärta, illamående och ångest. Fast besluten att tiden efter förlossningen måste bli så bra som möjligt ”jobbade” jag efter 4 övergripande punkter (som har funkat väldigt bra måste jag säga ❤️):

1. Dra under inga omständigheter ner på maten! Varken tidsbrist, glömska eller det faktum att bebisen bor på dig i början får göra att du får i dig för lite mat! Att fortsätta äta regelbundet och tillräckligt är a och o för att hålla ätstörningen borta. Fyll frysen med dina favoriträtter och ät dem med sked! (Du kommer förstå skedens storhet... 😅)

2. Underskatta inte ditt energibehov. Även om en är frisk och fri tror jag att det kan vara svårt att förstå hur mycket en faktiskt behöver äta!

3. Tillämpa självmedkänsla. Att bli förälder (för första, andra, tredje osv gången!) är omvälvande på många sätt och känsloströmmen det medför kan väcka ett latent behov av att mixtra med maten (om det tidigare varit så en hanterat och reglerat känslor). Var därför extra snäll mot dig själv. Ge dig tid, utrymme och vänlighet att kunna hantera allt det nya ❤️

4. Sänk kraven. Lägre. Lägre! Där ja! Höga krav - på ett snyggt hem, på att hinna/kunna träna som tidigare, på att läsa många böcker, ja oavsett vad det gäller - är SKIT, särskilt för en nyförlöst. Det väcker bara ångest och riskerar för oss med ätstörningar i bagaget därmed även att den gamla ätstörningen ska börja bråka igen.

Och, viktigt: Om ätstörningstankarna kommer - sök hjälp så tidigt du kan ❤️ BVC kan och ska hjälpa dig vidare, men om du mot förmodan inte får rätt hjälp eller förståelse så kan du också kontakta Frisk & Fri (det kan en alltid göra!) 

 

KOMMENTARER:

  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:
    2019-01-05 | 08:27:27
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

    Vad bra att det finns flera vägar till hjälp om man behöver det :)

    Svar: Eller hur 😀
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: