ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Påminnelse: Tvångsmässig träning är inte hälsosam träning!

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Träning och fysioterapi

Följande inlägg är en repris (en nödvändig sådan i mitt tycke). Inlägget riktar sig främst till personer med ätstörningar och utpräglat träningstvång. Jag förstår alltså att det är ett problem att många rör sig för lite, men det är inte det problemet som detta inlägg handlar om. 
 
Fysisk aktivitet, träning och motion är, eller - kan åtminstone vara - fantastiska saker. Det är i de allra flesta fall bra för såväl kroppen som det psykiska välbefinnandet, att vara fysiskt aktiv är förebyggande av det mesta i sjukdomsväg och en viktig del i att stärka folkhälsan. Som fysioterapeut rekommenderar jag regelbunden fysisk aktivitet enligt rådande rekommendationer och jag föreslår också att en försöker hitta en motionsform som är hyfsat lustbetonad eller åtminstone dräglig. Fysisk aktivitet skall ju inte behöva vara ett lidande (!) utan jag tror faktiskt att det finns en lämplig aktivitet för alla. 
 
Således hävdar jag alltså att alla bör röra sig regelbundet för bästa möjliga hälsa. MEN, och detta är verkligen ett stort MEN: Fysisk aktivitet/motion/träning måste skyddas mot negativ laddning och tvångsmässighet! För när fysisk aktivitet blir tvångsmässig så är den inte längre hälsosam. Svårt att veta var gränserna går? Ja, det är kanske inte helt lätt att avgöra i vårt ”hälso”-hetsande samhälle, men om du direkt känner igen dig i ett par av nedanstående påståenden skulle jag säga att du är i riskzonen:
  • Du får ångest eller dåligt samvete av ett uteblivet tränings/motionspass
  • Du tränar varje dag eller väldigt ofta
  • Du tränar fastän du är sjuk 
  • Du prioriterar bort det mesta annat i livet för att träna
  • Du trappar ständigt upp träningen och kan inte förmå dig att sluta
  • Du får upprepade skador och/eller smärta relaterad till din träning
  • Du prioriterar bort sömn och annan återhämtning till förmån för träningen 
  • Du känner att träningen egentligen inte är rolig längre 
  • Din energi sviktar och tröttheten blir alltmer påtaglig 
  • Du straffar dig själv med att dra in på maten om du missar ett pass och/eller känner att du måste träna för att få äta över huvud taget
”Tvångsmässig träning kan aldrig vara hälsosam”, bär med dig det! Värna om dig själv och den sanna rörelseglädjen: Frys gymkortet och sluta med de där långpromenaderna osv tills du tränar av rätt anledningar. Det går att hitta ett sunt förhållningssätt till träning och motion, men du kan behöva dra ner på rörelsen rejält eller kanske till och med sluta träna helt ett tag (det är inte farligt, lovar! ❤️) för att nå dit. Du klarar det!
 
Bild: pixabay.com

KOMMENTARER:

  • GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen säger:
    2019-01-11 | 12:54:51
    Bloggadress: http://goforfit.se/

    Åh, men bara JA, JA, JA på detta inlägg. Fantastiskt bra skrivet, konkret och så rätt!

    Svar: Tack snälla du ❤️ Tycker att det är viktigt att påminna om det här. Träning ska vara kopplat till positiva känslor!
    Johanna Ahlsten

  • Smörblomman säger:
    2019-01-11 | 22:50:15

    Med tvångsmässig överträning kommer ofta skador som kan bli kroniska och påverka vardagens alla aktiviteter. Skulle önska att du kunde skriva om det framöver.

    Svar: Ska försöka skriva ett inlägg som berör det inom kort ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Ida säger:
    2019-01-12 | 12:01:10
    Bloggadress: http://onlyonewaytogo.blogg.se

    SÅ bra!!
    Jag behöver tips, råd, hjälp nu för en hör överallt hur bra och viktigt det är med motion och det är ju bra i lagom dos såklart. Men om en drabbats av en sjukdom (inte förkylning typ utan en kronisk sjukdom som gör att en inte KAN eller FÅR träna) hur hanterar en det? Jag får inte göra något för allt triggar min smärta. Har fått en diagnos som är kronisk och detta gör mig såå deprimerad. Samtidigt har jag fått inflammation i foten, hälsenan och värk i knät så kan inte ens promenera eller cykla. Lägg till att jag slåss mot mina ätstörningar samtidigt. Sitter bara hemma och gråter och ser hur vikten ökar. De väger mig på psyk så vet att jag gått upp i vikt. Hur ska jag hantera detta? Jag får panik!! Så rädd att kroppen aldrig ska bli bra igen. Min smärta/värk är en sak men mina inflammationer/skador en annan. Får ont vad jag än gör. Vad ska jag göra Johanna? Får inte ens yoga eller simma pga att det triggar min smärta. Ångesten är total! Kram o tack för en bra blogg <3

    Svar: Beklagar att du har det så svårt Ida 😢❤️ Ska försöka svara på dina funderingar i ett inlägg, ge mig några dagar bara ❤️
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: