ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Läsarfråga:"Hur ska jag äta efter anorexin?"

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Återhämtning

Efter det förra inlägget om att äta för att orka så fick jag en fråga i kommentarsfältet: "Jag vet inte hur jag ska äta längre efter anorexin. Blir inte pigg av mer mat, får bara mer ångest istället. Och tyvärr tänker jag ju då automatiskt att då kan jag likagärna äta som jag vill. Inte svälta men inte äta stora portioner heller. Är helt förtvivlad på denna orkeslöshet."
 
 
Jag väljer att ge den här frågan ett eget blogginlägg då jag vet att många känner igen sig i precis det som frågeställaren beskriver. Såhär tänker jag:
 
1. Det tar tid för kroppen att svara på den ökade energitillförseln.
2. Längre tid än man kanske tror. Att ha en ätstörning sliter mycket på kroppen och det går åt massvis med energi till reparationsarbetet. Har du varit sjuk länge så tar det sannolikt ett bra tag att komma tillbaka fysiskt och mentalt.
3. Det är lätt att underskatta sitt energibehov när man har eller har haft en ätstörning. Kanske beror tröttheten helt enkelt på att du fortfarande äter för lite (även om du kanske äter mer och/eller andra saker än tidigare).
4. Det är också lätt hänt att ångest och tankefällor ställer till det. Till exempel så är det omöjligt att något drastiskt händer med vikten/kroppen efter en specifik måltid, men det hindrar inte ätstörningen att få en att tro annat.
5. Att våga äta tillräckligt och tillräckligt allsidigt är kanske det viktigaste steget i att bli frisk. Ångesten som kommer av att äta mer och gå emot de sjuka tankarna är ofta det som gör att den som försöker bli frisk från en ätstörning faller tillbaka.
6. Att hålla ångesten i schack med för lite mat är således inte någon bra idé; att äta för lite är bara ett "utmärkt" sätt att upprätthålla ätstörningen.
7. Jag vill också poängtera (då frågeställaren nämnde att hen är normalviktig) att normalvikt egentligen inte säger så mycket mer än just att en är normalviktig – det säger alltså inget om hur en mår och inte att en automatiskt är frisk. Det är vanligare att ha normalvikt än undervikt som ”ätstörd” och det är bara diagnosen anorexia nervosa som har undervikt som ett diagnoskriterie. Känner du igen dig i läsarfrågan och/eller har du andra besvär av ätstörningar? Det ÄR svårt att bli friskt, men det GÅR, du är inte ensam och det finns hjälp att få! Här är två tips att börja med:
  •  Frisk & Fri Riksföreningen mot ätstörningar kan hjälpa dig på vägen; de erbjuder gruppträffar för både drabbade och anhöriga, möjlighet till kontakt med en mentor och ser till att du hittar rätt vård just där du bor ❤️ [caption id="attachment_6756" align="alignright" width="502"] Bild från Frisk&Fris hemsida
 
  • Mattillåtet (bok av dietist Gisela van der Ster) Helt enkelt outstanding. Våga följa boken till punkt och pricka och du har kommit långt ❤️
  • Har du inte läst Mattillåtet så gör det. Rekommenderar den av hela mitt hjärta!  
Kommentera inlägget här: