ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Synd och skam på menyn?

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

Det finns ett märkligt, men vanligt, sätt att marknadsföra ätbara ting; nämligen att spela på hur syndigt det är att äta gott (?) Jag har vart inne på ämnet tidigare, bland annat när jag skrev om glassreklam som förbryllar, men upphör verkligen aldrig att förundras över sådant här: En läsare tipsade om denna vedervärdiga reklam som hon fått i sitt Facebook-flöde
 
Äta tills man skäms, vad är det för marknadsföring? "Passa på"-fenomenet, där ätandet nästan blir en bestraffning - "späk dig först och hetsät sen" - det är bara så ätstört! Mat och skam hör inte ihop! Ett annat exempel är "Fem synder" från Exotic Snacks. Så trist och löjligt namn på en godispåse tycker jag. Är det en synd att äta en påse godis? Nej, det är det inte. Punkt.
 
 
Jag som älskar lakrits skulle säkert gilla smakerna av "Fem synder" men av ren protest så skulle jag aldrig köpa påsen. Jag avskyr uttrycket "åh nu har jag syndat" när någon ätit  godis eller något gott till fikat. Vi måste sluta prata om mat och ätbara saker på det viset: Synd och skam har inte i dessa sammanhang att göra.