ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Inget konstigt, inget dåligt, inget farligt

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Mammalivet, Personligt

Jag började ju jobba igen förra veckan och var därmed ifrån min dotter Ester för i stort sett första gången sedan hon föddes (!) Att komma tillbaka till jobbet var roligt, jag gillar ju mitt jobb, mina patienter och kollegor, MEN att vara ifrån Ester kändes mycket värre än jag hade kunnat förbereda mig på. Jag var så...trött hela veckan. Och så ledsen förstod jag till slut. Och förmodligen var nog tröttheten till stora delar ett resultat av att jag kämpade emot känslan av sorg som faktiskt fanns där.
 
Bild: Pixabay.com
 
När jag inte klarade att kämpa emot längre så kände jag mig först dålig för att jag blev ledsen, jag tyckte att jag liksom borde "klara av det bättre"? Men det enda som hände var ju att jag kände mig ledsen. Inget konstigt, inget dåligt, inget farligt - jag bara var (är) ledsen. Orimligt krav att tycka att jag inte skulle reagera inser jag nu! Och varför skulle det vara fel? Det är inte fel! Det är ju snarare helt rätt! Att ha känslor och att acceptera dem är något BRA!
 
Sa en klok vän till mig, väldigt sant ❤️
 
Självskadebeteenden, exempelvis ätstörningar, kan komma som ett resultat av att man försökt hantera ångest just genom att reglera "olämpliga" känslor. Att acceptera sina känslor och låta dem ta plats mår vi helt klart bättre av i längden. Men det är såklart lättare sagt än gjort - för det där med känslor kan vara både knepigt och läskigt, det är jag den första att erkänna. Kanske kan det hjälpa att se på sig själv med nyfiken blick; vad är det för känsla? När ångesten kommer försök stanna upp och undersök vad du egentligen känner (eller vad du nekat dig att känna). Även om det kan vara obehagligt för stunden att ha en viss känsla så är det aldrig "fel" - tvärtom! Känner du sorg, ilska, avund, skam osv så finns det anledningar till det! Jag behöver upprepa det för mig själv: "Känslor är inte farliga". Att acceptera det en känner är att vara ärlig mot sig själv och ett sätt att undvika oönskade effekter, såväl fysiska som psykiska. Och troligtvis blir också känslorna mindre skrämmande om de får existera och inte måste kuvas eller döljas.
 
Känslor ftw! Här ser vi emojisarna gestalta grundaffekterna: glädje, intresse, förvåning, avsmak, avsky, ilska, sorg, rädsla och skam     

KOMMENTARER:

  • Sätt ord på känslorna! – Åsa Jansdotter säger:
    2017-12-17 | 00:17:03

    […] i kroppen. Låta känslorna finnas och just kännas i kroppen. Eller som Johanna skriver – känslor är inte farliga. Det hörs på ordet att känslorna känns i kroppen. Men många gånger kan det vara svårt att […]

  • Nytt förhållningssätt till motion och träning – Johanna Ahlsten säger:
    2018-02-17 | 08:52:10

    […] till träning alls. Jag var trött efter jobbet och ville dessutom bara hem till min dotter som jag saknat så det sved i hjärtat under dagen. Vardagsmotionen fick återigen räcka; promenad till spårvagnen och lek med dottern i […]

Kommentera inlägget här: