ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Barnafödsel och kvinnoförakt: Inte ens värd en ambulans

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Mammalivet, Personligt

I tre fristående inlägg kommer ni att få läsa om några kvinnors upplevelser kring sådant som rör graviditet och förlossningar. Jag tvekade först lite inför att skriva om det här ämnet för jag tänkte att det redan finns andra som lyfter fram det så bra (Födelsevrålet, BakingBabies mfl). Men sedan började historierna och erfarenheterna samlas på hög, både egna och mina vänners. Det fick mig att inse att det inte kan bli för många som berättar; vi behöver snarare bli fler som talar ut för att kunna göra skillnad och för att slippa känna oss så förbannat ensamma. Dessutom är ämnet högaktuellt för mig som snart ska få mitt andra barn och jag behöver känna systerskapet i det här ganska dystra. Vi hjälps åt va? ❤️

Först ut är Britta som berättar om ett inte allt för ovanligt scenario i den svenska förlossningsvården:

Blir så provocerad av svenska förlossningsvården. Min kusin födde barn igår; alla BB var fulla så de blev hänvisade till Uppsala i egen bil. (Inte ens en ambulans kunde de erbjuda). Mannen fick köra i 150 km/h och min kusin fick krystvärkar när hon slutligen hamnade i rullstolen på intaget.

4 minuter hann hon vara på förlossningen innan hennes bebis kom. Fy fan vad ovärdigt alltså! Jag fattar inte hur det kan få vara såhär år efter år. Vad som helst kan ju hända! Vill man vara med och bidra till trafikolyckor? Eller tänk om de inte hunnit fram; tänk om mamma eller behövt akut vård. 

Kvinnohat är vad det är. 

/Britta 

 
Är det konstigt att kvinnor är förlossningsrädda idag? Jag bara undrar? Känslan av otrygghet inför en förlossning är lätt att förstå om du frågar mig. Vad jag däremot inte förstår är varför vi inte är prioriterade? Som Britta skriver: Hur kan det få se ut såhär år efter år? Det är verkligen ett kvinnoförakt som heter duga. 

Missa inte nästa inlägg: ”Barnafödsel och kvinnoförakt: Åsiktsinferno” som publiceras imorgon 👍

Dela gärna med dig av dina egna tankar och erfarenheter i kommentarsfältet ❤️

KOMMENTARER:

  • Anna säger:
    2018-04-19 | 16:20:25

    Jag blir så provocerad och förbannad varje gång jag läser nåt så här. Eller jag har väl varit arg sedan jag blev gravid tror jag. Det var som att bli kastad 50 år bakåt i tiden. Omyndigförklarad, klappad på huvudet. Och oroväckande många kvinnor som liksom bara "jo men så här är det". Som bara har gillat läget för de orkar inte göra annat. Men vi måste orka för att få något att hända! Nu har jag fått mitt barn och jag går hos bvc. Fan inte bättre alltså. Mycket lägga huvudet på sned och klappa på huvudet. Sitter och funderar på vad man kan göra. Hur kan man få kvinnor att orka vara arg på vårdgivaren, orka anmäla? Det borde finnas en sajt där man samlar ALLA berättelser och där man kan få hjälp med att anmäla och skriva arga klagomail. Typ som den där sajten där man får hjälp med att reklamera en flygbiljett när flyget är försenat.
    Det ÄR verkligen kvinnoförakt. BAH!!!


    Svar: Håller med dig. Mycket av det som rör mamma/barn är liksom extremt föråldrat. Vissa av värderingarna en möter är bara patetiskt gammalmodiga. Jag är också arg hela tiden känns det som. Har dock haft väldigt bra barnmorskor båda mina graviditeter (moderna och inkännande) och vårt BVC har vi valt med omsorg och de levererar tidsenlig vård och lägger sig inte i i onödan.
    Apropå gammalmodiga åsikter så gick jag i samtal för förlossningsrädsla och mötte på så mycket skitsnack att jag helt förlorade förtroendet för den personen. Hon la sig bl a i att min 18 mån dotter börjat på förskola. Det var för tidigt enl henne (att dottern bara går ett par timmar om dagen tog hon givetvis inte reda på) och med tillägg: ”Hon ska väl vara hemma hos dig!” Helt oombedda åsikter. Jag var liksom där för att prata om min förlossningsrädsla?

    Tycker du ska starta den där sajten 😉
    Johanna Ahlsten

  • Lala säger:
    2018-04-21 | 22:00:29

    Vore underbart med en sådan sajt eller p ett ställe som alla klagomål samlas. Då syns det och märks hur bristfälligt svensk förlossningsvård är

Kommentera inlägget här: