ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Om att misslyckas - och försöka igen

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Fick en läsar-kommentar som berörde det här med att sluta ”äta siffror” (dvs sluta räkna kalorier, sluta väga och mäta upp mat osv) som ett viktigt led i att bli frisk:
 
Håller helt med men har ofta så svårt att låta bli, försökt många gånger att sluta och ibland klarat det en liten period vilket känns skönt men får mer ångest eller en känsla av att ha ätit för mycket när jag småätit mer eller ätit annorlunda, då är det så lätt att räkna för att dämpa den oron. Men bara att försöka igen och igen antar jag”
 
Det jag ska säga nu har jag sagt många gånger förr, men det kan vara det viktigaste jag har att säga om ätstörningar och tåls därför att upprepas:
Att en misslyckas flera gånger på vägen betyder inte att det aldrig kan gå att bli frisk! Låt aldrig någon få dig att tro att det inte går att bli frisk bara för att du misslyckats många gånger och/eller varit sjuk länge. 
 
Min egen resa var allt annat än enkel och vägen långt ifrån spikrak, men även långa och krokiga vägar leder någon vart! Jag försökte igen och igen. Och igen. Jag misslyckades (och kände mig för övrigt skitdålig och värdelös som bara inte kunde ”skärpa mig” en gång för alla - hint: det funkar inte så...) ända tills jag lyckades kan man säga. Till slut klarade jag att stå emot oftare än jag gav efter för ätstörningen och efter ett tag hade det friska tagit över.
 
Ge inte upp hoppet om någon som kämpar, särskilt inte om den som kämpar är du själv. Försök igen ❤️

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2018-07-10 | 21:48:28

    Tack igen för att du svarade och för att du påminner om att det går att bli helt frisk. Jag har nu i drygt en vecka igen lyckats låta bli helt att räkna, igår och idag svårare att stå emot än förra veckan men ska försöka att inte ge efter den här gången, det löser ju inget men är en av de saker som bidrar till att hålla kvar en problematik som startade för många år sen, mkt bättre än de första åren men tillräckligt störande ändå. Vill dessutom försöka bli gravid relativt snart och bli så frisk som möjligt även inför det, har läst av och till i din blogg länge men mer regelbundet senaste tiden, ska försöka gå tillbaka och läsa den från början någon dag. Tack och ha det så bra!

    Svar: Heja dig! Bra kämpat! Förstår verkligen att det inte är lätt, men tonen i det du skriver tycker jag säger att du har bestämt dig ❤️ Även om du skulle halka tillbaka lite några gånger till så låter det som att det går framåt! Vad gäller graviditeten tänker du helt rätt, försök må så bra som möjligt. Spännande att påbörja den resan, vet hur det känns ❤️
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: