ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Tabu att gnälla i en frisk graviditet

Kategori: Allmänt, Mammalivet, Personligt

 
På upploppet nu. Och troligtvis är det sista gången jag är gravid. Det känns skönt! Jag vet nu att det kan vara milsvid skillnad mellan graviditeter... När jag väntade min dotter mådde jag hur bra somhelst: Jag kände mig vacker, inte alltför trött och jag hade inte ont. Jag var nog en sån där gravid som det är lätt att störa sig på, som liksom ”strålar”. Magen dokumenterades flitigt, jag ville visa den för hela världen och när det började närma sig slutet av graviditeten så kände jag mig nästan deppig för att det var över - jag mådde ju så bra som gravid!
 
Den här gången har jag knappt knäppt en endaste bild, för jag känner mig då allt annat än ”strålande”. Har verkligen mått SKIT stora delar av tiden och kommer t ex inte att sakna:
  • Bäckensmärtan
  • Ryggsmärtan
  • Nervsmärtan i ljumskarna/benen när bebisen trycker på neråt
  • Den utomjordiska tröttheten
  • Oförmågan att få på sig skorna 
  • Åderbråcken som blir fler och fler... 
  • Sura uppstötningar pga trångt för magsäcken 
  • Svårt att andas pga dåligt med plats för andningsorganen 
  • Kronisk kissnödighet
  • Utebliven nattsömn på grund av ovanstående  
Det blir gnälligt idag och jag hoppas att ingen tar illa vid sig. Jag vill på alla sätt betona att jag är så tacksam för att jag har en komplikationsfri graviditet där barnet i magen verkar må bra ❤️ Samtidigt vill jag att det ska kännas okej att prata om att det kan vara ASJOBBIGT att vänta barn. Nej, det är inte en sjukdom att vara gravid, men i min ”friska” graviditet så kan jag numer knappt röra mig och det är liksom inget jag tänker jubla åt.
 
Ett fåtal saker kommer jag dock att sakna med att vara gravid: 
  • Gravid-kläder: Varför har inte alla jeans mudd i midjan liksom? Varför har inte vanliga nylonstrumpbyxor rum för magen? Det är ju genialt! 
  • Fosterrörelser: Mysigt ❤️
  • Magen. Jag tycker den är fin. 
Men sedan tar listan slut. Jag vet att det inte är långt kvar nu, men tiden släpar sig fram. Att ha barnet på ”utsidan” bjuder givetvis på utmaningar, men jag är så redo att inte vara gravid längre. På upploppet nu, lillebror, och du är så välkommen ❤️

KOMMENTARER:

  • Sodervix säger:
    2018-05-04 | 17:25:18

    Word! Alltså den där nervsmärtan när huvudet tryckte på var helt sjuk mot slutet. Jag mådde ungefär som du i mina graviditeter, men även en lätt graviditet är ju liksom begränsande i jämförelse med att vara icke-gravid. Jag fattade aldrig den där förväntningen som verkar finnas att man ska njuta av själva graviditeten.

    Svar: Lite av en lättnad ändå att höra att fler haft sån där nervsmärta, den är verkligen brutal och stundtals undrar jag hur mycket mer jag klarar 😱 Nej, förväntningen på att man ska vara så nöjd och harmonisk är väldigt orealistisk. Som du poängterar så är ju även lättare graviditeter begränsande. Fattar verkligen inte att man förväntas jobba och fungera som vanligt i stort sett. Galet.
    Johanna Ahlsten

  • Hanna Karlsson säger:
    2018-05-05 | 09:14:17
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/

    Jag tycker att det är helt galet att det inte är "accepterat" att man faktiskt kan må som om man är sjuk under en graviditet. Kram på dig!

    Svar: Tack, ja det tycker verkligen jag med! Kram ❤️
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: