ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Tankar inför ”fjärde trimestern”

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Mammalivet, Personligt

En graviditet brukar delas in i tre delar, trimestrar, men det har även börjat talas om en ”fjärde trimester” dvs de tre första månaderna efter förlossningen. I stort handlar det om ett sympatiskt tänk där en ser den närmsta tiden efter förlossningen som en slags förlängning av graviditeten (för såväl mamman som för barnet).
 
 
Nu är det alldeles snart dags för oss att träda in i den fjärde trimestern och såhär går mina tankar:
  • Så långt det är möjligt ta ett ögonblick i taget. Försöka bara vara i att mycket kommer vara nytt och ovant, men att det blir bra när vi fått landa lite. Hela familjen behöver lugn och ro och det är inte bråttom att komma igång med någonting.
  • Lyssna på kroppen; vad orkar jag egentligen fysiskt? Socialt? Vad ger energi och vad är onödig energiförlust?
  • Prioritera närhet: Hud mot hud med bebis, men även mys-tid med dottern och maken ❤️ 
  • Ha en förlåtande inställning till hushållsarbete... Det kan stressa mig så enormt (pinsamt mycket) att det är dammigt, smuligt, kladdigt etc, men, note to self: Det är inte prio att hetsa om städning!!
  • Slutligen behöver jag vara beredd på att acceptera kvarvarande smärtor ett tag. Jag skulle så såklart gärna vilja vara smärtfri direkt, men förstår att jag inte kan ha de förväntningarna. Kroppen har varit med om mycket och behöver tid för återhämtning.
”Det är okej att känna sig som ett vrak, att vara ett vrak. Att inte vilja umgås med någon. Att inte vara ett endaste dugg framåt, drivande, kreativ eller initiativrik. Att den största insatsen kanske är att bara vara”
 
Klokt! ❤️

KOMMENTARER:

  • Märta Ekström säger:
    2018-05-11 | 10:21:56

    Hej Johanna! Jag vill bara säga tack för din blogg som jag läst lite sporadiskt men nu fastnat lite mera i! Det är extra roligt för vi har också fått andra barnet nu för ett par veckor sen. Önskar dig lycka till med tiden framför! Måste säga som jag gjort till fler att det är roligare med en bebis på magen än i magen. Tycker i alla fall jag. Hälsningar Märta!

    Svar: Hej Märta! Vad fint att du läser bloggen och kul att du hörde av dig! Stort grattis till bebisen ❤️ Det ska bli väldigt spännande med ett barn till men är rätt nervös vid det här laget... Är dock rätt säker på att jag kommer att hålla med om att det är roligare ned bebis på magen än i magen! Det var bra sagt! 😁 Ha det fint och lycka till i fortsättningen till er med ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Christine Nord säger:
    2018-05-18 | 10:52:11

    Jaa det här med fjärde trimestern är så himla intressant tycker jag!! Har precis passerat första 3 månaderna med bebis och kan verkligen känna igen mig i det här. Känns också väldigt snällt mot sig själv om man har detta förhållningssätt och inte ställer så höga krav första tiden efter förlossning! Borde ju vara självklart men kan ändå behövas en hel del påminnelse om det ☺️

    Svar: Ja visst är det bra! Det hjälper verkligen att tänka i de banorna.
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: