ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Tillbakablicks-torsdag #7

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Året är 2013. Ordet hälsohets har med rätta börjat användas om den dietfixerade masspsykos som breder ut sig i samhället. Samtidigt försvarar många - så många - överträning i kombination med restriktivt och ensidigt ätande. Trenden är ”eat lean - train mean” och det gör mig (som nyss tagit tag i den allra sista biten av ätstörningen) så ARG. Jag ser ju det destruktiva i det som säljs in som ”hälsosamt”. Ser att det handlar om allt annat än hälsa...

När jag startar bloggen i början av 2014 blir den en ventil för min ilska och frustration. En revolt mot hälsohetsen. Namnet Återhämtningsbloggen står för flera saker: Dels symboliserar det den återhämtning jag själv påbörjat efter ätstörningens upphörande. Dels känner jag att det behövs en ”återhämtningsblogg” i djungeln av träningsbloggar.

Bloggen blir ett sätt att nå ut med mitt budskap och min historia. Den blir också ett sätt att knyta viktiga kontakter och vänskaper över nätet. Jag träffar på Liselotte, Johanna, Jenny, Lorena, Karin m fl, som hjälper mig att hålla mig på rätt köl och får mig att inse att jag är långt ifrån ensam.

 
I början bloggade jag helt anonymt och var som sagt ganska arg när jag skrev (har till och med tagit bort några, inte helt nyanserade, inlägg). Idag är jag både öppen med min identitet och mycket lugnare. Därmed inte sagt att ilska inte behövs! Ilskan fick mig att ju starta bloggen! Det som gör att jag fortsatt skriva är dock även andra drivkrafter; mestadels en kärleksfull kampvilja för att synliggöra, motverka och bekämpa ätstörningar (och annan psykisk ohälsa). Tack till dig som läser ❤️
Kommentera inlägget här: