ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

7 nycklar till att komma vidare

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

Många faller gång på gång tillbaka i ”ätstörda” mönster när de försöker tillfriskna från en ätstörning. Till stor del är detta normalt; vägen till friheten är ytterst sällan spikrak. MEN. Om en kämpat länge (som jag gjorde) och liksom inte kommer framåt, utan hamnar på samma platå gång på gång - då är det hjälpsamt att börja göra något annorlunda:

1. Ta reda på varför du gör som du gör

När sker ”återfallen”? I samband med vilka stressorer? Är det när kraven på dig känns för höga i jobb eller studier? Eller när det kärvar med nära relationer? Att förstå varför en använder sig av ätstörningen är bra, det gör det lättare att göra annorlunda. Detta är en viktig nyckel för väldigt många och jag vill därför påminna om att det är inte nödvändigtvis är något du behöver klara själv. Det är BRA att ta hjälp och någon form av samtalsstöd behöver i princip alla. 

2. Bryt rutiner...
 
Rutiner i all ära - men att äta samma (”trygga”) saker, alltid gå samma promenadsträcka etc för dig inte framåt. Ätstörningen älskar tvångsmässiga rutiner. Byt löpningen mot yoga, käka mackor istället för gröt osv. Testa något nytt. 
 
3. ...Och gör andra saker till en vana
 
Läskigt att äta panerad mat? Ät panerad mat! Läskigt att sluta räkna kalorier? Sluta räkna kalorier! Efter X antal gånger det inte så läskigt längre, bara vardag. 
 
4. Sluta byta ett ont mot ett annat
 
Känner du med dig att ätstörningen lätt hittar nya vägar när du försöker gå emot? Du är inte ensam! Stanna upp och var ärlig mot dig själv! Att börja äta ett tidigare ”förbjudet” livsmedel, men samtidigt dubbla den tvångsmässiga träningen är till exempel inte ett sätt att tillfriskna - bara ätstörningen som lurar dig.
 
5. Uppmärksamma tankefällor
 
”Min kropp funkar inte som andras”
 ”Jag kommer bli helt förslappad om jag minskar på träningen eller missar ett pass”
 ”Jag är en kroniker, jag kan inte bli frisk”
”Jag tål inte kolhydrater”
”Om jag överäter går jag upp i vikt på en gång” 
”Jag måste träna flera gånger om dagen annars...”
 
Ovanstående är exempel på tankefällor (dvs har inget med verkligheten att göra). Tankefällor är alltid lömska och att identifiera dina är att syna ätstörningens bluff!
 
6. Undvik inte ångest
 
Att försöka tillfriskna utan att få ångest är i stort sett omöjligt. Det går inte att ta sig ur en ätstörning utan ångest och obehag. Att det känns fel och läskigt att gå emot och utmana är ett kvitto på att du gör rätt. Och rätt som det är så känns utmaningen lätt - och då har du besegrat en boss! Några tips för att hantera ångesten hittar du här
 
7. Belöna dig själv 
 
Glöm inte att stanna upp och se hur långt du kommit. Fira dina segrar och tro på att du kan bli helt frisk! 
 
 

KOMMENTARER:

  • TicTacToe säger:
    2019-08-30 | 14:43:18
    Bloggadress: http://tictactoe.blogg.se

    Vilket toppenbra inlägg! Precis vad jag behövde bli påmind om :)

    Svar: ❤️❤️
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: