ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Att diskutera smalhetsnormen med barn, fortsättning...

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Mammalivet

När jag efterfrågade tips kring hur en pratar med barnen om den problematiska smalhetsnormen så kom vi till en specifik frågeställning som jag själv funderat över och gärna fortsätter diskutera. Såhär skriver Saga:

”...så märkte jag att det är lurigt med en del ord också. Till exempel kom jag på mig själv med att säga att man inte får kalla någon tjock för att en del blir ledsna för det. Rätt eller fel? Vet inte. Etablerade jag istället tanken hos dottern att det skulle vara dåligt? Samtidigt tänker jag att många ändå kan ta illa upp, även om det är ett oanande barn som säger så. Över huvud taget kan det vara svårt för barn att förstå att det ibland är ok att beskriva andra människor och ibland inte. Svårt alltså”

Ja, onekligen svårt! Det stämmer ju att många skulle bli ledsna av att bli kallad tjocka då ’tjock’ är ett väldigt negativt laddat ord. Det här ”snacket” tänker jag att en som förälder kommer behöva ha tidigt med barnet. (Jag går ju liksom bara och väntar på frågorna). För mig är det viktigt att poängtera att vi människor ser olika ut och ska se olika ut så det kommer jag försöka trycka på när jag pratar med mina barn. Men också (på grund av att världen ser ut som den gör) prata om att inte kommentera andras utseende.

En kan kanske (lite oladdat) försöka få fram till barnet att en inte ska prata om hur andra ser ut så de hör? Tänker att barnen ju måste få fråga och prata med föräldern och så, men att förmedla att en inte säger något om någon annans utseende till den? Eller blir det just som Saga skriver att etablera en tanke om att exempelvis ’tjock’ är dåligt? (Jag känner bara att jag så innerligt gärna vill bidra till en generation nya människor som lägger ner det här med utseendekommentarer - det är ju så förlegat). 

Vad säger ni andra? Får ni några smarta tips och tankar?

Ta snacket ❤️

 

KOMMENTARER:

  • Nathalie Schmidt säger:
    2019-08-03 | 15:35:04
    Bloggadress: http://schmidtnathalie.se/

    Jag har inte själv några barn, men jag har syskonbarn som jag spenderar en del tid med. Jag försöker förmedla till dem att det inte är okej att kommentera andras utseende, speciellt inte så att de hör. Och att alla ser olika ut och att det är så det ska vara. Det är ett svårt samspel när man vill lära dem att inte prata om andras kroppar när man samtidigt vill att de ska fråga och prata om de så att de förstår att alla ser olika ut. Jag tycker det är jättebra att du skriver om detta :) Får du fler tips så dela gärna med dig! Tack för en fin blogg <3

    Svar: Åh vad bra av dig att ta ett sådant ansvar, heja ❤️ Tack snälla ❤️
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: