ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Hur reagerar du när det blir för mycket och hur återhämtar du dig?

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Återhämtning

Om jag är supertrött om kvällen, sådär så jag somnar i soffan eller när jag nattar barnen, då är det inte så svårt att lista ut att jag behöver gå och lägga mig (=återhämtning). Svårare tycker jag är att identifiera när jag börjar bli för stressad/att det är för mycket i livet rent generellt. Ett tecken som jag dock har sett hos mig själv över tid är att jag blir väldigt "speedad" och överenergisk under (arbets)dagen, för att sedan kraschlanda och upptäcka att jag är helt utmattad framåt eftermiddagen. Då vet jag att det är hög tid att dra ner på tempot/vila helt.

När det är för mycket blir jag också mer irriterad än vanligt och stör mig på småsaker (tycker ofta att det är stökigt och smutsigt överallt). Då gäller det att stanna upp och försöka koppla av istället för att börja städa frenetiskt hemma - när det som behöver städas egentligen snarare är mina tankar!

Nej, hetsstäda är inte vad jag behöver när det är lite för mycket runtomkring. Snarare kan jag behöva:

• Sova 💤
• Äta en god middag 😋
• Kramas med barnen 🤗
• Skratta 😂
• Lyssna på musik eller sjunga 🎶
• Ta en lång, varm dusch🛁
• Kolla nån serie 📺
• Åka tåg🚂
• Släppa kraven 😎
• Göra "något kreativt" 🎨
• Fika ☕️
• Gå en långsam promenad i skogen eller annan lugn miljö 🌲

Hur reagerar du när det blir för mycket och hur återhämtar du dig? Värt att tänka kring för att må bra och återhämta sig i tid.

 

KOMMENTARER:

  • Caroline säger:
    2019-08-14 | 08:44:02

    Hej!
    Finns det möjligtvis någon mailadress man kan nå dig på? :)

    Svar: Hej! Du kan nå mig på: [email protected]
    Johanna Ahlsten

  • Maria säger:
    2019-08-14 | 22:23:27
    Bloggadress: http://iamiamarias.blogg.se

    Jag tappar lätta fokus, kan inte koncentrera mig på nåt och alla sinnesintryck blir väldigt jobbiga. Så jag brukar lägga mig raklång i sängen utan nåt ljud på, ibland somnar jag en stund men inte alltid. Men jag är i behov av den tysta pausen så gott som varje dag och har jag haft en innehållsrik dag då kan jag behöva återhämta mig i ca två dagar efter innan jag känner mig piggare igen.

    Svar: ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Caroline säger:
    2019-08-21 | 16:26:31

    Hej! Jag har mailat dig, har du sett det? :)

    Mvh

    Svar: Hej! Fixar på en gång! Ditt mail hade hamnat i skräpposten av någon konstig anledning.
    Kram från Johanna
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: