ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Ett tack till Jonathan Hedström

Kategori: Allmänt, Böcker, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

På rekommendation från min hockeyintresserade bonusbrorsa lyssnar jag på ett avsnitt av Viasats hockeypodd där fd elit-hockeyspelaren Jonathan Hedström medverkar. Du känner säkert igen namnet Hedström om du gillar hockey, Jonathan har haft en lång karriär och bland annat spelat i NHL, KHL och SHL. Eller så känner du kanske igen namnet för att Jonathan är en av få elitidrottande män som vågat prata om ätstörningar.

Medan jag lyssnar på podden fullkomligen golvas jag av hur modig Jonathan är. Han berättar så ärligt, med sin lugna, norrländska stämma, om det som drabbade honom; hans svåra ätstörning blev slutet på hockeykarriären och gjorde honom så sjuk att livet stod på spel till slut. Jag imponeras av Jonathans mod; för är det någonstans som psykisk ohälsa ses som särskilt tabu så är det hos män i allmänhet - och bland elitidrottande män i synnerhet! (För att inte tala om i hockeyns värld liksom...)

Ja, Jonathan Hedström är modig. Och han når ut. Han föreläser landet runt och har skrivit en självbiografisk bok - Jonte rakt från hjärtat - tillsammans med sportjournalisten Jonas Fahlman. Så in i märgen glad och tacksam blir jag av att veta att han bara för några dagar sedan var i min gamla hemstad Visby och talade! Att någon som Jonathan pratar öppet om ett ämne som ätstörningar, i de sammanhang som han rör sig i, betyder enormt mycket. Hans engagemang inspirerar och det han säger når en målgrupp som verkligen behöver det. Jonathan om någon visar på att ätstörningar har många olika ansikten och han betonar också det som jag tycker är så vansinnigt viktigt: ”Det syns inte alltid utanpå”.

Tack Jonathan Hedström. Tack för att du vågar. Önskar fler var som du. Det är nya tider - och hög tid att #prataomätstörningar

Bild lånad från Idrottsförlaget
Kommentera inlägget här: