ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Återhämtning - nyckeln till typ allt?!

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Personligt, Återhämtning

Återhämtning är ett av de finaste orden jag vet. Och ett av de viktigaste. För utan tillräcklig återhämtning funkar det inte. Fast det är bättre om man vänder på det: Återhämtning är nyckeln till typ allt! (Nej såklart inte, men till väldigt mycket). 

Återhämtning är lite det som ger balans i livet, det som händer när en tillåter sig själv att ge sig själv det en behöver. Det kan handla om väldigt många olika saker och vilken typ av återhämtning en behöver varierar från gång till annan. Det beror på vad en har gjort precis innan och också på hur det ser ut allmänt i livet. Vilka förutsättningar har t ex en småbarnsförälder? En person med utmattningssyndrom? Den som är i en trasslig relation? Den med långvarig smärta? Eller den med psykisk och/eller fysisk ohälsa?

Det kan finnas många utmaningar i att ge sig själv den återhämtning en behöver, men att börja fundera över sitt återhämtningsbehov är en bra start. Nu har jag precis gått på 4 veckors semester från mitt jobb som fysioterapeut och inför det ger jag mig själv följande återhämtningstips/utmaningar:

  • Släpp vardagskraven (om en aldrig skjuter upp något till morgondagen så får en heller aldrig någon vila eller reparation...tvätten ligger kvar)
  • Byt miljö (såväl dagsutflykter till utlandsresor långt bort funkar) 
  • Gör saker låååångsamt 
  • Ligg på ett golv och stirra upp i taket (att göra ingenting är också att göra någonting)
  • Sträck-kolla någon bra serie... 
  • Låt kroppen bestämma vad du vill göra
  • Ta en ”Double sleep morning" (i vår familj svengelska för att sova ut, gå upp och äta frukost och sen sova lite till!)
  • Lägg bort mobilen ett tag
  • Strunta i att planera (allt för mycket)
Den briljanta bonaden som jag fick av min vän Maria
 
Jag vill så gärna att vi ska reflektera över hur vi får återhämtning, jag tror som sagt att det är väldigt, väldigt viktigt. Därför slänger jag ut frågan till er:
Vad gör ni för att må bra och hämta energi (under sommarsemestern)?

 

Kommentera inlägget här: