ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Läsarfråga: ”Kan du skriva mer om varför man utvecklar en ätstörning?”

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Det har kommit in flera önskemål om att jag ska skriva om orsaker till att man drabbas av ätstörningar. En av de som hörde av sig skrev såhär:

”Kan du skriva mer om orsakerna till att man utvecklar ätstörningar? Det är som jag förstår det ett vanligt sätt att reagera när man känner sig t ex rädd, maktlös, ledsen, missförstådd, bortglömd? Jag växte upp utan stöd med en mor med omedicinerad schizofreni. Fick senare även en autismdiagnos. Mina ätstörningar blev ett mindre problem och gjorde att jag överlevde. Egentligen är vi friska när vi reagerar med olika symptom på att vi inte mår bra i våra liv”

 
 
Ja, precis! En ätstörning fyller alltid någon slags funktion och den här frågeställningen fick mig att tänka på en intervju jag och några andra gjorde för Frisk & Fris medlemstidning Insikt för ett par år sedan. I reportaget pratade vi just om hur ätstörningen faktiskt fyllde en funktion för oss när vi var sjuka. En falsk kontroll - absolut - men samtidigt verkligen det som gav känslan av att ha ”ordning” i livet. Detta är också mycket riktigt den kliniska synen på ätstörningar och psykologer brukar till exempel beskriva ätstörningar och de beteenden de medför som ett sätt att reglera/hantera/kontrollera känslor.

På senare år har forskning visat på att det finns genetiska komponenter som gör att vissa har en sårbarhet för att drabbas av ätstörningar. Ätstörningar bottnar i en blandning av psykosociala och biologiska faktorer som kan vara många och även variera mycket från person till person. Och för de flesta är ätstörningen och att den vidmakthålls ett resultat av flera olika saker. Att hitta en anledning till varför en drabbas är ovanligt.

I framtiden hoppas jag på mer forskning om bakomliggande faktorer och även såklart på forskning om rätt behandling av ätstörningar. Ätstörningar är ju ett oerhört komplext ämne och det finns kanske egentligen lika många varianter som det finns drabbade. Ätstörningar är en väldigt speciell typ av psykisk ohälsa då de fysiska parametrarna påverkar personens tillstånd på ett sätt som inte direkt gör det lättare att behandla. Vad som handlar om psykisk ohälsa och vad som bottnar i att kroppen svälter kan till exempel vara svårt att särskilja. Likaså kan till exempel en bakomliggande autismdiagnos göra en mer benägen att drabbas av en ätstörning. 

 OBS! Jag kan inte nog poängtera att du som är drabbad av en ätstörning har allt att vinna på att bli frisk. Att ätstörningen fyller en funktion är inte detsamma som att det är något bra. Det går att hitta mycket bättre grejer i det friska livet. Jag lovar. 

Kommentera inlägget här: