ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Läsarfråga: ”Betyder mensen att jag inte behöver gå upp mer i vikt?”

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

 
Det kom en läsarfråga för ett tag sedan angående mens och tillfrisknande från ätstörning. Jag svarade på den här frågan i kommentarsfältet, men tycker att den är viktig och publicerar den därför även här idag.

”Hej! Jag har anorexia och är underviktig men har nu fått tillbaka mensen efter att den har varit borta i flera år. Jag har hört att när en får tillbaka mensen så mår kroppen bra igen. Är det sant och betyder det att jag inte behöver gå upp mer?”

Hej!

Om du fortfarande har undervikt så bör du satsa på att nå normalvikt. Ett BMI på minst 20 brukar rekommenderas efter att en haft anorexia nervosa. Det är bra att ha mens, men det är ingen garanti att kroppen mår tipp topp. Vissa kan ha mens vid forfarande skadligt låg vikt. Och andra får vänta länge på sin mens (trots normalvikt) - det är helt enkelt väldigt olika från person till person!

Ta hand om dig och fortsätt kämpa ❤️

 

KOMMENTARER:

  • Camilla säger:
    2019-06-13 | 12:40:26

    Tack för att du skriver om detta viktiga ämne.
    Jag går på behandling hos MHE kliniken i Mora. Där är man inte så intresserad av BMI och att det kan vara väldigt missvisande. Hur ser du på det?
    Kram Camilla ❤️

    Svar: Kan förstå hur de tänker, BMI säger ju inte nödvändigtvis något om hur en mår. Dock så känner jag att det kan ha sin plats som en (av fler) parametrar att ta hänsyn till i tillfrisknandet från en ätstörning där undervikt varit/är ett problem. Viktigt att därmed inte tro att undervikt är synonymt med ätstörning och det är skönt att MHE förstår det. För övrigt har de ju rätt i att BMI kan vara missvisande i många fall. Har en mycket muskelmassa kan det bli ”för högt” osv. Tror du det är lite så de resonerar? Blir nyfiken 😃 Trivs du på MHE förresten? ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Camilla säger:
    2019-06-13 | 17:21:06

    Om jag har förstått det rätt så resonerar dom så. Jag trivs väldigt bra på MHE, men du kanske har hört art dom ska avveckla kliniken? Dom ska sälja ”hotellet” och enbart ha öppenvårdsamtal. Det blir endast två psykoterapeuter kvar så det är många som inte får vara kvar där. Verkligen jättesynd då det är så otroligt bra där och många som blir hjälpta.
    ❤️

    Svar: Ja jag har hört att de lägger ner ”hotellet”, jättetråkigt! 😞 Undrar vilka grunder? Finns ju så få sånna verksamheter. Fint att du fått bra hjälp 👍❤️
    Johanna Ahlsten

  • Linda säger:
    2019-06-13 | 17:27:53

    Jag är en av dem som trots min anorexi diagnos aldrig tappat mensen vilket är bra med tanke på benskörhet etc. Min läkare tycker absolut inte att min kropp mår tpp topp. Som du skriver så är det väldigt individuellt!

    Svar: Tack för att du delar med dig! Viktigt att belysa hur olika det kan vara tycker jag ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Camilla säger:
    2019-06-14 | 13:51:55

    Jag misstänker att det beror på att Göran ( chefen) ska snart gå i pension. Det är är väl bara MHE som har deg upplägget? ❤️

    Svar: Ja det är nog bara MHE som är/har varit en sådan verksamhet. Sorgligt att det dras ned överlag förresten. Borde vara tvärtom 😞
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: