ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Även krokiga och långa vägar leder någonvart

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

Vägen till att bli frisk och fri från en ätstörning är sällan spikrak och att stå ut med ångesten är svårt. Troligtvis faller du då och då tillbaka i det ätstörda tänkandet och/eller agerandet när det blir för tufft, vilket kan kännas som ett stort misslyckande. Dippar kan vara jobbiga att hantera, men att "misslyckas" ett par gånger på vägen mot det friska och fria livet är normalt och i det närmaste oundvikligt. Det viktiga är att skammen över misslyckandet inte blir så stor att du börjar ljuga för dig själv igen (ex "jag behöver inte äta lika mycket som andra människor"), eller att du helt enkelt ger upp ("det är ingen idé att försöka, jag klarar det ju uppenbarligen inte"). Du har allt att vinna på att vara ärlig mot dig själv och att satsa på det fria livet. Gör det för din egen skull och tro på att det verkligen går att bli frisk och fri. IMG_20150724_171245

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2015-08-26 | 14:54:00

    <3

  • Sofia säger:
    2015-08-27 | 22:55:54

    Åh tack för denna! Precis idag. Precis nu. ❤️

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-08-28 | 12:17:12

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-08-28 | 12:18:29

    Kram ❤

  • Äta eller inte äta? | Johanna Ahlsten säger:
    2015-12-15 | 21:32:03

    […] ångesten i sig så finns det tyvärr inga enkla lösningar för att bli kvitt den. Ångest på vägen mot det friska livet är mer regel än undantag och även nödvändigt för att bli helt frisk […]

  • Fira det friska | Johanna Ahlsten säger:
    2016-02-22 | 18:41:55

    […] Har jag då ett 100% okomplicerat förhållande till mat och ätande? Nej, det har jag inte (än). Jag har sämre dagar då jag exempelvis är extra känslig för kommentarer, jag tar ofta illa vid mig av prat om bantning och dieter och oplanerade matsituationer kan fortfarande kännas olustiga. Kanske kommer det alltid att finnas en del ätstörda tankar längst bak i huvudet, kanske inte. Jag kan, vill och skall i alla fall fortsätta framåt. […]

  • Om #edrecovery på sociala medier – Johanna Ahlsten säger:
    2016-06-20 | 12:13:25

    […] ger dig en dålig magkänsla så stämmer den troligtvis. Var snäll mot dig själv och din kropp, du gör något bra som försöker att bli frisk. Och om du tycker att sociala medier enbart stressar: Bli mer restriktiv kring vilka du följer […]

  • 10 saker du inte bör säga till den som kämpar mot en ätstörning – Livskick säger:
    2017-03-28 | 09:18:23

    […] det går. Det kan vara otroligt tufft, svårt och ta lång tid, men det går. Låt ingen säga något […]

Kommentera inlägget här: