ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Behövs en ny benämning för det vi kallar ortorexi?

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Genom mitt Facebook-flöde såg jag nyligen hur KÄTS - Kunskapscenter för ätstörningar mer eller mindre ratar begreppet ortorexi i inlägget: "Oklarheter och sanningar om Ortorexi". Där berättas bland annat om hur benämningen ortorexi egentligen inte har något med vare sig ätstörningar eller träningsmani att göra och att det bara är vi i Sverige som använder begreppet ortorexi som vi gör. För mig blir det lite otydligt vad meningen är att gå ut med den här informationen. Det vi menar när vi säger ortorexi är ju i högsta grad en sjukdom, en ätstörning och ett tillstånd som även handlar mycket om (över-)träning. Det finns idag ingen bättre benämning på tillståndet, så om det vi kallar för ortorexi inte längre får kallas det så kanske det behövs ett nytt begrepp? Eller så fortsätter vi helt enkelt att använda termen ortorexi samtidigt som vi ser till att en gång för alla ge diagnosen en tydlig (svensk) definition? I boken "Ortorexi - fixering vid mat och träning" skriven av hälsovetaren Yvonne Lin och idrottsforskaren Anatoli Grigorenko, definieras ortorexi som:
"En fixering vid nyttiga livsmedel i kombination med extremt stora träningsmängder"
Jag tycker att den definitionen ger en ganska klar, om än något grov, beskrivning av tillståndet. Vad tycker du? tape-403593_640 kettle-bell-592905__180   Bilder från http://pixabay.com/    

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2015-05-29 | 20:56:33

    Det stämmer att bokens definition av ortorexi har fått en del kängor och kritik från forskare vid något fancy universitetssjukhus eller om det var GIH, p g a att den inte bekräftar den "internationella benämnningen" dvs det som står på typ Wikipedia (Bratman och de obsessande veganerna på nittiotalet osv).

    Men då ska en också ha klart för sig att Yvonne och Anatoli är några av väldigt få i världen som i över 20 års tid har bedrivit forskning och behandling inom wellness/hälsa och prestation och problematik med fixering vid kropp och hälsa vilket betyder att de ligger steget före aktuell forskningskonsensus.

    Mer forskning behövs innan vi kan säkerställa en diagnos, så är det. Det är i grunden någonting bra. Det är osmart att hitta på diagnoser innan vi vet tillräckligt så det måste ändras sen som det ju blivit med t e x Aspergers som nu ej länge finns som diagnos utan går under Autismspektrat.

    Som jag ser det så ligger Ylabs ännu ej helt vedertagna begreppstolkning mest i linje med vad Ortorexi faktiskt är.

    Sen kan en ju fråga sig om det viktigaste är att terminologin är 100% korrekt, eller att behandlingen och de förebyggande strategierna är fungerande?

    Förresten går det att applicera på vedertagna sjukdomstillstånd också. Om både du och jag har en förkylning, så kanske du har mest halsont medan jag är mest snuvig.

    Det är sällan så att vi är helt konforma även i liknande situationer.

    Jag tycker det är rimligt att de som ligger mest i framkant och lägger mest resurser på området får definiera vad det är tills någon kan komma med nåt slags konkret motbevis till att deras definition stämmer.

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-05-30 | 17:27:20

    Jag är mycket positiv till Yvonne och Anatoli och tycker mest att KÄTS ifrågasättande var lite märkligt. Hoppas att det framgick i inlägget att jag inte kritiserade Yvonne och Anatoli - meningen var snarare det motsatta.

  • Lorena säger:
    2015-05-30 | 20:07:26

    Det framgick tydligt, det är jag som skriver som om jag fattar trögt bara, sorry

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-05-31 | 12:47:54

    :-)

Kommentera inlägget här: