ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Med känsla för barns självkänsla (boktips)

Kategori: Allmänt, Böcker, Mammalivet, Personligt

Boken Med känsla för barns självkänsla av Petra Krantz Lindgren kunde egentligen kort och gott ha hetat: Med känsla för självkänsla, för så mycket av det som författaren beskriver gällande kommunikation mellan vuxna och barn gäller likväl i kommunikation sinsemellan vuxna! Jag köpte boken för att få vägledning och verktyg i min nya livssituation som förälder, men under läsandets gång upplevde jag även att jag förstod mig själv och hur min egen (stundtals sviktande) självkänsla påverkar mig som människa och i mitt förhållningssätt till andra. Föga förvånande egentligen, för som Petra Krantz Lindgren skriver: "Barn och vuxna är lika genom att de har samma känslor och samma grundläggande behov". Jag hade på känn att jag skulle gilla Med känsla för barns självkänsla, då jag länge har följt Petra Krantz Lindgren på Facebook och känt ett förtroende och en dragning till hennes sätt att tala om föräldraskap och relationer. Boken har en befriande avsaknad av pekpinnar: Författaren uppmuntrar till att hitta en egen föräldrastil grundad i ömsesidig respekt mellan barn och vuxen, men är noga med att påtala att det inte handlar om att vara någon perfekt förälder eller att göra rätt hela tiden:
 
"Jag vill att mina barn ska växa upp till trygga individer som gillar sig själva och vet att de duger även om de inte är perfekta. Sådana barn har inget behov av perfekta föräldrar. Vad de behöver är vuxna förebilder. De behöver människor omkring sig, som visserligen vill väl och gör så gott de kan inom rimlighetens ramar, men som också skiljer på rimligt och perfekt. Människor med mål och ideal som de strävar mot - och som är snälla och förlåtande mot sig själva när de inte når hela vägen fram."
Petra Krantz Lindgren tar upp hur man som förälder kan undvika straff och mutor och uppmuntrar till närhet till och medvetenhet om sina egna känslor i kommunikation med barnet för att försöka förstå och kommunicera, snarare än att styra. I boken beskrivs bland annat hur du lyssnar på ditt barn med empati (utan att ifrågasätta eller kritisera) och hur du möter barnet som en "human being" istället för en "human doing". Krantz Lindgren tar även upp vad "trots" beror på, hur konflikthantering i familjen kan se ut och varför det kan vara kontraproduktivt att ge barn beröm (samt hur du kan visa intresse på annat vis). Att vara förälder är inte så lätt alla gånger, det har jag redan insett, och jag förstår att jag står inför många utmaningar.
 
Jag är därför väldigt glad att jag nu har Med känsla för barns självkänsla i min ägo och kommer att gå tillbaka till den många gånger. Hela boken präglas av ödmjukhet och respekt, det är en sådan där trygg bok som man finner pepp och tröst i. Efter att ha läst ut Med känsla för barns självkänsla så känner jag mig mer nyfiken än orolig och det känns lite som att jag har hittat en hemlig skattkarta till den finaste skatten någonsin; kontakten och kommunikationen med mitt barn. Dessutom anar jag att min egen självkänsla fått lite boost av den här fina boken, tack!
 
Petra Krantz Lindgren är beteendevetare och föreläsare, på bloggen En annan du och på hennes Facebook-sida tar hon upp mycket av det som boken Med känsla för barns självkänsla handlar om. 
 

KOMMENTARER:

  • Åsa säger:
    2017-03-22 | 09:25:03

    Åh d låter verkligen som en viktig och intressant bok, lägger den till önskelistan - tack för bra tips! Och visst är d så att vi fungerar ganska lika både vuxna o barn näe d gäller självkänsla.

  • Johanna Ahlsten säger:
    2017-03-22 | 13:04:02

    Du kan få låna den av mig 😘❤️

  • Åsa säger:
    2017-03-23 | 06:56:25

    Åh vad snällt 😘

Kommentera inlägget här: