ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Vad är hälsa?

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

”Ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte endast frånvaro av sjukdom och funktionsnedsättning”

Så lyder WHOs ord om begreppet ”hälsa”.

Det finns alltså en definition, om än en ganska bred sådan, av ordet hälsa. Kanske kan den vara till hjälp för att sålla i virrvarret av allt som framställs (och säljs...) som ”hälsosamt” idag. Mycket har ju faktiskt inte ett endaste dugg med hälsa att göra... Svälta sig för att få rutor på magen? Dåligt samvete för ett träningspass? Spendera en förmögenhet på ”detox”-kurer? Den ena trenddieten konstigare än den andra... Inte så särskilt hälsosamt, nej.

Att klargöra för sig själv vad hälsa handlar om för ens egen personliga del kan också vara hjälpsamt.

För mig är hälsa:
• Att få vara hyfsat frisk
• Att äta helt vanlig mat varje dag
• Att äta tillräckligt, regelbundet och hyfsat varierat
• Att kunna njuta av utrymmesmat utan dåligt samvete
• Att kunna röra mig tillräckligt, men utan att det blir överdrivet
• Att (oftast) kunna tolka min kropps signaler
• Att (oftast) kunna acceptera och vara vän med min kropp och mitt utseende
• Att inte stressa för mycket eller vara under för mycket press under längre perioder
• Att få regelbunden återhämtning
• Att vara kreativ och verksam inom något jag gillar
• Att ha bra relationer och sociala kontakter omkring mig
• Att få tid för mig själv ibland

Vad är hälsa för dig?

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: