ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Låt oss prata om det här med ”mamma-fitness”...

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Låt oss prata om det här med ”mamma-fitness”. Då det hela tiden dyker upp reklaminlägg i mitt flöde så måste jag uppenbarligen ses som målgrupp för detta?

Jag förväntas intressera mig för saker som ”viktfällor”, chiafrön i glass (!) och att jämföra sockerinnehåll mellan olika müslisorter. Sådant är det tydligen väldigt viktigt att lägga sin tid på. Få för guds skull inte i dig spår av socker som hårt arbetande småbarnsmorsa liksom - vem vet, det kanske råkar höja livskvalitén litegrann, ve och fasa! Alla vet ju att mammor måste LIDA för att de fött barn och FÖRSTÖRT sina kroppar.

Och vi ska PEPPA varandra i ALLA tänkbara sammanhang till att fokusera på det VIKTIGA i livet dvs VIKTNEDGÅNG samt att det inte ska SYNAS att en varit gravid! Klarar en att späka sig riktigt duktigt så kan en få UNNA sig en (1!) ”brownie” bakad på svarta bönor och några dadlar TILL HELGEN!!!

Jag hoppas att ni alla läser min ironi och frustration. Tycker att det är förbannat sorgligt att det ens finns en marknad för ”mamma-fitness”! Känner mig varje gång jag får de här grejerna uppkörda i ansiktet (läs jämt och ständigt) så vansinnigt provocerad av att bli ofrivilligt indragen i denna intelligensbefriade diet-cirkus.

(Då jag vet att argumentet kommer förr eller senare: Nej. Mamma-fitness handlar i första hand inte om hälsa. Exempel på hälsosamma saker är att röra sig enligt rekommendationer om fysisk aktivitet, sova tillräckligt och att äta generöst med frukt och grönt. Att vara hälsosam är inte att leva på gränsen till ätstört - som många av mamma-fitness-tipsen faktiskt kan klassas som).

Och nej. Det är inte peppigt. Nej, bara nej. Det är DEPPIGT med svarta bönor i brownies. Det är så deppigt att jag vill gråta för alla morsor som sitter och petar i sin sockerfria müsli medan ungarna målar väggarna med chiafrö-glass och frågar: ”Mamma, vad betyder viktfälla?”

Mvh surtant 

 

Kommentera inlägget här: