ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Jul som frisk och fri

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Jag blev tillfrågad att säga några ord om julen och ätstörningar för SVT Nyheter, klicka här för att se inslaget på SVT play 


Att bli intervjuad fick mig att reflektera över det faktum att jag för varje år sen jag blev frisk allt mer kunnat återta den julglädje jag hade som barn. Julen har blivit en måttstock på hur frisk jag faktiskt blivit och jag njuter numer fullt ut av julen - som den julälskare jag är och egentligen alltid varit.

Det häftiga med att ha blivit frisk och fri är att det hela tiden kommer nya dimensioner av friskhet och frihet. Julen är ett sådant exempel. De senaste åren har jag blivit ännu mer intuitiv kring såväl mat (jag äter det JAG vill ha i de mängder JAG vill och jämförande och värderande är ett minne blott) som rörelse (långpromenad eller en dag i pyjamas, allt är okej!). Jag känner av vad min kropp behöver och vill ha och det finns en sådan fin tillit i det, så fascinerande att kunna känna det efter så många år av ett motsatt förhållningssätt.

Och den fina varma gemenskapen som julen ska vara, det har den fått bli igen. Dock minns jag känslan av ensam frusenhet, så som det är att vara sjuk i en ätstörning (generell, men i synnerhet i juletid). Jag har därför de största sympatier för den som går igenom det jag en gång gjorde.

Jag vet hur löpsedlar om att gå ner i vikt till jul och om att undvika ditten och datten på julbordet triggar ätstörningen.
Jag vet hur det känns att bära familjens besvikelse.
Och sin egen…
Skammen över att vara sjuk i en obegriplig sjukdom. 
Jag vet hur det känns att känna sig ensammast i världen.
Jag vet hur det känns när det känns som att man aldrig kommer komma ur det…
…men vet du? Det går. Det går. Det går! Låt aldrig någon få dig att tro något annat!

Jag önskar dig en jul så god som den kan bli och många kommande jular som frisk och fri ❤️

Kramar från Johanna

 

 

 

 
Kommentera inlägget här: