ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

”Hur hanterar jag vänner som drar tjockisskämt?”

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Det kom en läsarfråga för ett tag sedan som jag uppfattade handlade om vad man skall göra när ens vänner pratar illa om/skämtar om tjocka. En fråga som helt klart ligger i tiden tycker jag! Att vi (ja, några av oss i alla fall) numer reflekterar över det unkna i tjockisskämt är sunt. Det har åtminstone hänt något i det avseendet.

Jag har nyligen ägnat mig åt att se om serien F.R.I.E.N.D.S, som jag forfarande älskar på många sätt, men som nu tyvärr upplevs som uråldrig och inskränkt på ganska många andra sätt; bland annat just avseende (den höga) förekomsten av ”fat jokes”. Jag reagerade inte på skämtandet och förnedringen av tjocka Monica när jag såg serien som tonåring - idag ser jag på det med helt andra ögon och känner ren avsmak.

Så, vad gör man då åt sina - nutida - vänner som envisas med att dra tjockisskämt? Tja, jag tycker faktiskt att det börjar bli dags att systematiskt ge mothugg. Jag fattar att det kan kännas motigt att vara den ”tråkiga” som säger ifrån och sannolikt kommer du behöva ta emot en del tråkigheter för att du gör det. MEN det man måste komma ihåg här är att tala illa om tjocka och göra sig rolig på tjockas bekostnad inte är något oskyldigt. Det är diskriminerande, skadligt och oerhört föråldrat. Och vi behöver agera och problematisera.

Jag önskar att fler sa ifrån och markerade i de här sammanhangen. Självklart kan man inte påverka alla (tyvärr) men kanske gör det skillnad för någon som sitter bredvid och lyssnar. Kanske är det första gången någon hör tjockisskämt problematiseras och kanske sår det ett frö. Sannolikt kan det i sin tur få fler att reflektera och säga ifrån.

Hur markerar du när någon skämtar om eller pratar illa om tjocka? Dela med dig av dina bästa tips för att säga ifrån!

 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2022-02-07 | 21:17:35

    Hatten av 👏🏼👏🏼👏🏼

    Svar: ❤️🙏
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: