ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Vad är det med glassreklamen?

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

 
Stort frågetecken vad ni vill säga med den här reklamen Oatly? Kul? Inte särskilt.
 
Jag frågar mig själv (igen): Vad tusan är det med glassreklam? Hur svårt kan det vara att helt enkelt marknadsföra en glass med att den typ är...god? Men, nej. Istället ska det krånglas med ”samveten” och ”strandkroppar” osv, osv. Jag orkar inte, det är bara glass! Varken giftigt eller syndigt, jag lovar. 
 
Såhär tänker jag (fortfarande) kring den här sortens glassreklam:
  1. Reklamen förmedlar (felaktigt) att man inte kan äta glass då och då utan att vara/bli tjock, få sk ”love handles” osv. 
  2. Den förmedlar även (såklart också alldeles felaktigt) det som vi hjärntvättas med hela tiden: Att en tjock kropp är en ful/dålig kropp...
  3. ...en kropp som inte passar på ”beach 2018”
  4. Varför ska bara den som späker sig ha rätt att hänga på beachen förresten??
  5. Och vad är det som säger att det finns ett automatiskt samband; att smala alltid äter lite/ingen glass medan tjocka äter mycket glass? Inget.
  6. Varför ska det behöva ses som något så himla busigt, rebelliskt eller revolutionerande att äta glass? Kan inte glass bara få vara just glass och inte så vansinnigt laddat?
  7. Jag antar att den här reklamen funkar, att den får folk att köpa den här glassen, men för mig är den bara obegriplig, trist och omodern.
Ett annat exempel på problematisk glassreklam (denna gång från Nicks!) som @hannabergwall med rätta kritiserade på sin Instagram
Kommentera inlägget här: