ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Att tackla doft- och smakbortfall vid covid

Kategori: Allmänt, Personligt

En del i mig tycker förstås att det är extra jobbigt att genomgå det här, inte bara för att det lustfyllda med maten drastiskt minskar när man inte känner smakerna, men också för att jag tidigare haft en ätstörning. Riskerna för vad doft- och smakbortfall skulle kunna innebära i form aptitlöshet kan vara extra triggande för någon som har eller har haft en ätstörning och det känns viktigt att faktiskt lyfta det. 

Jag kom fram till några tips:

  • Skär inte ner på maten! 
  • Fortsätt som vanligt: Ät på samma tider, ta inte bort på något för att det inte smakar osv. Tugga dig igenom det. 
  • Satsa på mat med färg och ”rolig” konsistens.
  • Drick varmt, kallt, kolsyrat osv för variation. 
  • Boosta grundsmakerna. I bästa fall kanske kaffet ändå smakar lite beskt, russinen lite sött, yoghurten lite syrlig osv. Prova dig fram.
  • Doftträna

Läs också: "Gästblogg: Den goda smaken"

Bild: Pixabay.com

 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2022-02-20 | 23:24:00

    Med utmattning i bagaget är jag rädd för post-covid. Skönt att ändå höra någon annan prata om att törsten kan försvinna. Känner mig inte sugen på mat eller vätska, men aptitlöshet har jag hört talas om men aldrig för vätska.

    Svar: Jag vet inte riktigt vad du menar med törst, det står inget om törst
    Johanna Ahlsten

  • Anonym säger:
    2022-02-27 | 21:28:07

    Det har du helt rätt. Det var en egen slutsats jag drog pga olika tips om att variera drycken. Tänkte då att tipset var pga törst inte mat, eftersom jag upplevde det. Men det var uppenbarligen inte så du tänkte.

    Svar: Då förstår jag! Nej här handlade förslagen om olika slags dryck mer om att variera sinnesintrycken
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: