ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Synd och skam på menyn?

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande

Det finns ett märkligt, men vanligt, sätt att marknadsföra ätbara ting; nämligen att spela på hur syndigt det är att äta gott (?) Jag har vart inne på ämnet tidigare, bland annat när jag skrev om glassreklam som förbryllar, men upphör verkligen aldrig att förundras över sådant här: En läsare tipsade om denna vedervärdiga reklam som hon fått i sitt Facebook-flöde
 
Äta tills man skäms, vad är det för marknadsföring? "Passa på"-fenomenet, där ätandet nästan blir en bestraffning - "späk dig först och hetsät sen" - det är bara så ätstört! Mat och skam hör inte ihop! Ett annat exempel är "Fem synder" från Exotic Snacks. Så trist och löjligt namn på en godispåse tycker jag. Är det en synd att äta en påse godis? Nej, det är det inte. Punkt.
 
 
Jag som älskar lakrits skulle säkert gilla smakerna av "Fem synder" men av ren protest så skulle jag aldrig köpa påsen. Jag avskyr uttrycket "åh nu har jag syndat" när någon ätit  godis eller något gott till fikat. Vi måste sluta prata om mat och ätbara saker på det viset: Synd och skam har inte i dessa sammanhang att göra. 

Viktigt att ta menstruationsrubbningar på allvar

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Utebliven mens - ett problem som kanske inte ens ses som ett problem? För det är väl "bara skönt att slippa mensen"? Men utebliven eller rubbad mens (med annan orsak än graviditet) är ett problem att ta på allvar. Mensen är ett tecken på att kroppen fungerar, och likaså signalerar utebliven menstruation att något inte är som det ska.
 
En svensk studie (delstudie i det stora KASIP-projektet; Karolinska Athlete Screening Injury Prevention) omfattade 298 flickor mellan 16-19 år på idrottsgymnasier runt om i landet och författarna undersökte förekomsten av menstruationsrubbningar bland dessa unga kvinnliga idrottare. Det framkom att 4 % av flickorna ännu inte hade fått mens över huvud taget (vilket betraktas som försenat/onormalt): "Undervikt, hård träning och stress är några vanliga orsaker till försenad menstruationsdebut, men den kan även bero på andra funktionsstörningar. De fåtal elever som inte fått sin menarche hade ett lägre BMI (Body Mass Index) jämfört med övriga idrottselever. Majoriteten utövade någon typ av konditionsidrott."  (Utdrag från sammanfattning av delstudien.)
 
I studien framkom också att bland de flickor som hade fått sin menarche använde 33% p-piller, vilket kan innebära ett mörkertal rörande menstruationsrubbningar då p-piller ger en "falsk" menstruation. Författarna problematiserar att den månatliga blödningen med p-piller felaktigt kan tolkas som att kroppen är i hormonell balans: "Med tanke på att den kvinnliga idrottstriaden kan orsaka oregelbunden menstruation kan användandet av p-piller leda till en falsk trygghet, eftersom menstruationen ofta betraktas som ett tecken på att kroppen är i hormonell balans. För kvinnor som använder p-piller bör man därför uppmärksamma andra tecken på för lågt energiintag i kombination med för hård träning, till exempel viktnedgång eller tecken på förändrat ätbeteende." (Utdrag från sammanfattning av delstudien.)
 
Av de återstående 189 flickorna som inte använde p-piller hade hela 32% någon form av menstruationsrubbning, vilket enligt tidigare forskning och erfarenhet överensstämmer väl. Inom idrottens värld är det sedan länge känt att menstruationsrubbningar hos kvinnliga atleter är vanligt förekommande, särskilt i konditionsidrotter (ex löpning) och estetiska idrotter (ex gymnastik) där vikten har viss betydelse. I ovan nämnda studie poängterar författarna att trots att den viktnedgång som ofta är vad som föranleder menstruationsrubbningar initialt kan verka prestationshöjande så leder den i längden till kraftigt förhöjd skaderisk och prestationssänkning.
 
Viktigt! Att utebliven eller störd menscykel av många tränare ses som något normalt måste ändras! Och sådana här studier är otroligt betydelsefulla för att belysa problemet med "den kvinnliga idrottstriaden". Det är viktigt att det blir tydligt för idrottsutövare, tränare och andra att lågt energiintag i kombination med hård träning leder till menstruationsrubbningar som i sin tur ger kraftigt ökad risk för benskörhet och skador. Mensen kan tyckas totalt meningslös och väldigt jobbig och självklart skulle det vara skönt för oss kvinnor (läs personer med livmoder och vagina) att slippa mensvärk, pms, kostnad av tamponger/bindor, inskränkning av aktiviteter mm. Men mensen är, trots allt det opraktiska och trista dem för med sig, ett hälsotecken. Jag tror vi behöver påminna oss om det; att regelbunden mens i grunden är något bra och att rubbningar av menscykeln måste tas på allvar. Källor:
 
 
 
Bild: Pixabay.com

Inget konstigt, inget dåligt, inget farligt

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Mammalivet, Personligt

Jag började ju jobba igen förra veckan och var därmed ifrån min dotter Ester för i stort sett första gången sedan hon föddes (!) Att komma tillbaka till jobbet var roligt, jag gillar ju mitt jobb, mina patienter och kollegor, MEN att vara ifrån Ester kändes mycket värre än jag hade kunnat förbereda mig på. Jag var så...trött hela veckan. Och så ledsen förstod jag till slut. Och förmodligen var nog tröttheten till stora delar ett resultat av att jag kämpade emot känslan av sorg som faktiskt fanns där.
 
Bild: Pixabay.com
 
När jag inte klarade att kämpa emot längre så kände jag mig först dålig för att jag blev ledsen, jag tyckte att jag liksom borde "klara av det bättre"? Men det enda som hände var ju att jag kände mig ledsen. Inget konstigt, inget dåligt, inget farligt - jag bara var (är) ledsen. Orimligt krav att tycka att jag inte skulle reagera inser jag nu! Och varför skulle det vara fel? Det är inte fel! Det är ju snarare helt rätt! Att ha känslor och att acceptera dem är något BRA!
 
Sa en klok vän till mig, väldigt sant ❤️
 
Självskadebeteenden, exempelvis ätstörningar, kan komma som ett resultat av att man försökt hantera ångest just genom att reglera "olämpliga" känslor. Att acceptera sina känslor och låta dem ta plats mår vi helt klart bättre av i längden. Men det är såklart lättare sagt än gjort - för det där med känslor kan vara både knepigt och läskigt, det är jag den första att erkänna. Kanske kan det hjälpa att se på sig själv med nyfiken blick; vad är det för känsla? När ångesten kommer försök stanna upp och undersök vad du egentligen känner (eller vad du nekat dig att känna). Även om det kan vara obehagligt för stunden att ha en viss känsla så är det aldrig "fel" - tvärtom! Känner du sorg, ilska, avund, skam osv så finns det anledningar till det! Jag behöver upprepa det för mig själv: "Känslor är inte farliga". Att acceptera det en känner är att vara ärlig mot sig själv och ett sätt att undvika oönskade effekter, såväl fysiska som psykiska. Och troligtvis blir också känslorna mindre skrämmande om de får existera och inte måste kuvas eller döljas.
 
Känslor ftw! Här ser vi emojisarna gestalta grundaffekterna: glädje, intresse, förvåning, avsmak, avsky, ilska, sorg, rädsla och skam