ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Balanserat ätande utan förbud - om utrymmesmaten och hur den bäst används

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Kärt barn har många namn... Jag tänkte nu avhandla ämnet utrymmesmat/tomma kalorier/"skräpmat" - eller "skitmat" som den kallas av Jacob Gudiol. I boken med samma namn och som skribent skriver han ofta om varför det uppstår problem när vi äter för mycket av just den här typen av mat. Gudiol har rätt i mycket av det han skriver och jag håller helt med om att det är klokt att basera sitt ätande på huvudsakligen annat än utrymmesmat. Du vill ju få i dig tillräckligt av det som din kropp behöver för att må bra, den typ av mat som ger byggstenar, näring och en skön mättnadskänsla.
 
Jag tycker dock att utrymmesmat är ett bätte uttryck än "skitmat" då jag anser att inget ätbart behöver vara "skit" så länge det intas i lagom mängd. Vidare är tyvärr min bedömning att mycket av boken "Skitmat"s innehåll (sett till rubrikerna i innehållsförteckningen) och en del annat som Gudiol skriver, tangerar att kunna uppfattas som triggande av personer som har eller har haft en ätstörning. Synd, då Gudiol är enormt duktig på det han gör och som skribent till största delarna producerar vetenskapligt förankrad läsning om kost och träning som är både intressant och nyanserad.
 
Nåväl, åter till utrymmesmaten. För att verkligen tydliggöra min ståndpunkt: jag påstår alltså inte att det är vettigt eller sunt att leva av enbart utrymmesmat, det är ju inte dess funktion. Som del i ett normalt ätande så finns det dock en plats för den och jag vill hävda att rätt använd så är inte utrymmesmaten ett dugg farlig. Vill här även poängtera att just Gudiol, mig veterligen, heller aldrig har påstått något sådant (?) Han verkar snarare ha en ganska nykter syn på ätande och är själv (åtminstone i det närmaste) "allätare"(?) I mångt och mycket har nog Gudiol och jag ganska lika åsikter om kost, men däremot kanske lite skilda infallsvinklar på hur detta skall presenteras ;-) Jag förstår vad han vill säga, men ser en klar nackdel med att använda uttryck som "skitmat, då jag helt enkelt tycker att det är onödigt och ångestskapande att värdera ätbara saker på det sättet. 
 
Utrymmesmaten är hursomhelst en het potatis i vårt hälsohetsande samhälle. "Godsakerna" får skulden för mycket: "sockerberoende", fetma, diabetes osv. Allt som oftast är det antingen/eller-tänket som gäller och många av hälsoivrarnahetsarna vill till och med förbjuda och beskatta chipsen, glassen, kakorna och så vidare. Naturligtvis skall ingen tvingas att äta utrymmesmat, det gör en precis som en vill med - utan redovisningsplikt! Men det är dags att skaffa en mer nyanserad syn på vad hälsosamt ätande är. Jag hävdar att en kan vara ytterst hälsosam trots att en äter av utrymmesmaten då och då. Det finns utrymme för den (därav namnet) och allt handlar om mängden.
 
Jag skrev nyligen ett inlägg tillägnat det fina lilla ordet lagom, men lagom är sällan intressant för hälsohetsarna. När jag tidigare har skrivit texter liknande denna så har jag fått en respons som om jag sagt att alla borde leva på geléhallon. Hur dessa missförstånd kan uppkomma är för mig ofattbart, men jag klargör härmed ännu en gång: jag tycker inte att en skall basera sitt ätande på utrymmesmat, men jag tror starkt på att en lagom mängd är helt ofarlig. (Kan inte göra mig tydligare nu). Det är idag inte konstigt att folk får ett problematiskt förhållande till mat då hälsohetsens budskap har kommit att framställa helt normala livsmedel som dåliga och farliga, vilket gör att utrymmesmat i sin tur framställs som värre än gift! Det är så snedvridet och skrämmande.
 
Ingen behöver vara rädd för utrymmesmaten om den används som den är tänkt att användas. Jag tror till och med att många idag skulle behöva plocka ner en del mat från tabuhyllan för att avdramatisera och må bättre (snarare än att begränsa sig genom att utesluta mycket av den mat som faktiskt inte ens tillhör kategorin utrymmesmat). Även om många idag tenderar att äta för mycket av utrymmesmaten/för lite av den andra maten och därmed upplever negativa hälsokonsekvenser så finns det också ett stort antal människor som får i sig alldeles för lite energi via sin "hälsosamma" kost och mår fysiskt och psykiskt dåligt på grund av det.
 
Utrymmesmat, som ju innehåller energi av den snabbaste formen, är precis sådant som en svältande kropp signalerar ett behov efter. Hetsätning är därför en vanlig (och naturlig) konsekvens av svält. Olika typer av ätstörningar med omväxlande hetsätning och svält/andra kompensationsbeteenden är ett vanligt förekommande fenomen i vår samtid och att påstå något annat är bara löjligt.
 
Hur äter hon den där Johanna Ahlsten då? Utan att säga för mycket (jag har ju ingen redovisningsplikt jag heller ;-) ) så kan jag avslöja att jag inte äter utrymmesmat varje dag, men absolut ett par gånger i veckan. Särskilt gärna på helgerna, under andra ledigheter eller när det firas födelsedag och dylikt :-) Jag tycker att det är en guldkant på livet och skulle aldrig vilja vara helt utan. Gillar att känna mig nöjd och lite mätt efter godsakerna när jag väl äter, så jag brukar då äta en något större mängd (vad nu det är). För andra passar det kanske bättre att äta en mindre mängd lite oftare. Andra vill kanske inte ha något alls, eller bara vid något enstaka tillfälle.
 
Alla sätt är okej och du har som sagt ingen redovisningsplikt kring varför du väljer att äta som du gör. För att sammanfatta så tror jag inte att strikta förbud kring mat medför något bra utan vidhåller att det lite klyschiga "du kan äta allt, men inte jämt" faktiskt är rätt klokt. Kärlek och respekt.
 
IMG_20150228_075313    

Läsvärt om utmattningssyndrom

Kategori: Allmänt, Återhämtning

Utmattningssyndrom är en typ av ohälsa som blir allt vanligare och i mitt arbete som fysioterapeut händer det inte sällan att jag träffar patienter som har drabbats. Dessa personer söker ofta för fysiska symtom, såsom rygg- eller nacksmärta, men under besöket så framkommer det att besvären är sekundära till stressrelaterad utmattning. Tillståndet uppkommer i grund och botten på grund av för lite återhämtning och är därför något av en hjärtefråga för mig (har tidigare berört ämnet i min gamla blogg). Utmattningssyndrom kan verkligen räknas till de allvarligare konsekvenserna av vårt prestationsinriktade samhälle, men tyvärr är kunskapen om tillståndet låg, vilket gör det svårt att få rätt hjälp om du drabbas.
 
Utmattningssyndrom är en allvarlig sjukdom som ofta leder till långa sjukskrivningar. Den viktigaste faktorn som påverkar hur snabbt patienterna tillfrisknar är hur länge de gått med symptom innan de kommer i behandling. Tidig upptäckt är därför oerhört viktigt.
 
Detta säger Kristina Glise, överläkare och chef för patientmottagningen vid Institutet för stressmedicin i Göteborg och som medverkar i Svenska Dagbladets artikelserie "På väg in i väggen". Artikelserien handlar om just utmattningssyndrom och består av sex fristående delar med spännande och intressant läsning som berör stressrelaterad psykisk ohälsa och hur den kan förebyggas.
 
 
dsc_0031_5310fd312a6b228aa59a0101[1]
 
Utmattningssyndrom har blivit en folksjukdom och är utan tvekan en diagnos att ta på allvar. Det är av stor vikt att kunskapen om tillståndet ökar och jag ser det som ett steg i rätt riktning att intresset för diagnosen har blivit större. Att den uppmärksammas som i Svenska Dagbladets artikelserie är jättebra och jag hoppas på att se mer av den typen av medial uppmärksamhet i framtiden.    

10 hälsotips från den av ålderdom (snart) visa 31-åringen

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Livets goda, Personligt, Återhämtning

Har firat min sambos trettioåttonde födelsedag i helgen, mycket trevligt och en bra anledning att omge sig med nära och kära. Fyller själv år (igen) nästa vecka, så ojämnt som det går den här gången. Spelar dock ingen roll, för till skillnad mot Liselotte ;-) så älskar jag att fira födelsedagar! Att bli äldre är kanske inte riktigt lika kul, men som med det mesta annat så blir det ju vad en gör det till. En annan kompis, min namne Johanna, skrev nyligen om Cindy Crawford och om den oretucherade bilden på henne som cirkulerar i media. Johanna länkade också till Crawfords tips (publicerade i Huffington Post) om hur hon håller sig hälsosam. För ovanlighetens skull så var det riktigt balanserade och sunda tips - så bra att jag nästan blev chockad (inte så bortskämda med sunda värderingar i denna hälsohetsiga värld). Inför den kommande trettioettårsdagen, med ålderns rätt alltså ;-), så tänkte jag därför kopiera Cindy och själv dela med mig av mina egna tips för en god hälsa. Håll till godo! (Många fina Livskick-länkar i texten, så klicka på!)
 
IMG_20150113_1937171.
 
1. Sov tillräckligt. Sömnen är vår viktigaste källa till återhämtning och liksom för min polare Cindy  är detta verkligen hälsotips nummer ett av så många olika anledningar. En god natts sömn gör att det mesta känns bättre och att få sova ut kan verkligen göra underverk med allt från självkänsla till utseende och allmänna mående.
 
2. Jämför dig inte för mycket med andra. Den här är jag tyvärr ofta skitdålig på, men helt övertygad om att jag skulle må bättre om jag levde efter lite oftare!
 
DSC_0952
 
3. Är tillräckligt med mat och skippa dieterna. Bantning gör dig dummare, tröttare, argare, ledsnare och olyckligare. (Plus att det finns tusentals saker "that tastes better than skinny feels", så det så...)
 
4. Drick tillräckligt med vatten. Även här är jag och Cindy överens. Dyra ansiktskrämer i all ära, men återfuktning sker bäst inifrån och ut.
 
DSC_0542
 
5. Skratta och ha roligt. Att ett gott skratt förlänger livet är ingen klyscha. Ett liv utan att få fåna sig skulle vara så oändligt mycket dystrare! Att fåna mig är mitt livselixir!
 
6. Gråt. Att få lätta på trycket när det behövs är jäkligt skönt och gör att det mesta känns bättre efteråt.
 
7. Säg nej - och säg ja! Lär dig att prioritera rätt och gör inte alltid saker slentrianmässigt bara för att du känner att du måste. Känn efter vad du vill och tycker är viktigt i livet. 
 
8. Häng inte upp allt på ditt utseende och våga gå emot orealistiska idealDet är helt okej att vilja vara snygg/söt/vacker, men låt det inte bli ditt allt. Kropp och utseende ändras med åren och det är helt i sin ordning + vad som är vackert bestämmer bara du.
 
9. Häng inte upp allt på din prestation. Vi lever i en oerhört prestationsinriktad värld och det kan vara värt att påminna sig om att du inte enbart är det du gör, utan även så mycket annat.
 
DSC_0283
 
10. Njut. Av mat, konst, musik, dans, närhet, träning, sex och så vidare. Det är inte syndigt att njuta, det är hälsosamt!        
 
PS. En måste ju tro på allt som står i dagstidningarna:
 
IMG_20150214_144745 IMG_20150219_173305 ;-)