ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Sommarlistan 2018 (blogglista)

Kategori: Allmänt, Livets goda, Mammalivet, Personligt

Känns som att det redan har varit sommar jättelänge, (mest troligt på grund av osedvanligt varm maj månad i kombination med föräldraledighet) men det är ännu mycket kvar av sommaren 2018! Här kommer en trevlig sommarlista (hämtad från bloggen från Blogglistor) som berättar lite om mina/våra sommarplaner:

Tre saker du vill göra i sommar:

  1. Umgås med familj och vänner
  2. Äta gott
  3. Åka med familjen till stranden så dottern får bada och leka vid havet
 
Tre saker du INTE vill göra i sommar:
 
  1. Uppleva någon form av kräksjuka...
  2. Sova i tält
  3. Trilla i dyra turistfällor

Landet eller stan?
 
Mest stan för oss i år, men även en liten resa till gotländska landsbygden.  
 
Gotland ❤️ 
 
Vad grillar du helst?
 
JAG står aldrig vid grillen vill jag påpeka 😅 men den som  grillar åt mig får grilla nästan varsomhelst (inom rimliga gränser haha) bara det är gott. Gillar allt från grillad svamp, till fläskkarré, sparris och halloumi.
 
Vad är sommarmat för dig?
 
Sallader, grillat, hamburgare och räksmörgåsar är exempel på sommarmat som jag älskar. 
 
 
Vad är din värsta sommarinsekt?
 
Fästingar. Usch och fy.
 
Vilka böcker ska du läsa?
 
Blir nog dessvärre inga böcker lästa i sommar? Svårt att amma och läsa samtidigt... Om det mot förmodan blir någon bok däremellan så blir det mest troligt en bra deckare, det passar som lättsam sommarlektyr 👍 
 
Har du tänkt besöka några särskilda platser?
 
Ja, Gotland som sagt. I övrigt har vi tänkt ta oss iväg på små utflykter i stan med omnejd, Stockholm är suveränt att turista i även fast en bor här hela året! Det finns så mycket att göra och se, så många museum, parker och så vidare och mycket är faktiskt gratis = perfekt för halv-pank småbarnsfamilj. 
 
 
Vad är det somrigaste plagget du har?
 
Äger faktiskt rätt många sommarklänningar som jag verkligen gillar. Tyvärr är det inte alla som det går så bra att amma i: Omlott eller elastiskt urringning är vad som gäller! 😆
 
Sommarregn - ja eller nej?
 
Ja! Tycker att det är härligt! Men inte så kul om hela sommaren regnar bort såklart.
 
Har du tänkt utmana dig själv i sommar?
 
Sommarens största utmaning blir helt enkelt att ta sig iväg och göra saker med två små barn varav en är nästan helt färsk 😅 
 
Vilken är din bästa sommarrutin!
 
En rutin som jag vill få till den här sommaren r att packa en bra fika-korg när vi ska iväg på utflykter. Visst är det mysigt att fika/äta på kafé och restaurang, men det blir för dyrt i längden (särskilt som vi har tänkt åka på små utflykter nästan dagligen). Dessutom kan innehållet i en matsäckskorg som gjorts i ordning hemma ofta vara godare än det som köps ute.
 

Sluta äta siffror!

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Calories don’t count if you don’t count calories
 
Kalorier räknas inte om du inte räknar kalorier
 
Det låter som något en kan se i en caption till en Instagram-bild där någon ”unnar sig” chips eller bullar (suck), men orden kan ha en djupare mening: För den som räknar (kilo)kalorier så betyder siffrorna allt, de styr ätandet (och ofta även livet) helt och hållet. För den som inte räknar kalorier eller på annat sätt ”äter siffror” (points, gram kolhydrater, whatever...) så är det helt andra saker som har betydelse; smak, hunger, mättnad, vad som bjuds = ett naturligt ätande utan tvångsmässig kontroll på minsta decimal. 
 
Kom att tänka på det här häromdagen då jag upptäckte att jag inte längre mindes hur många kcal ett vanligt förekommande livsmedel i min vardag innehåller. Det var överraskande, för jag hade på något sätt trott att den där förvärvade (ack så destruktiva) kunskapen var helt omöjlig att radera ut, omöjlig att glömma, men så var alltså inte fallet! Känns bra! Känns friskt! 
 
Det tog tid för mig att ta mig ur ätstörningen, men det gick och ett viktigt (men svårt) steg var just att sluta ”äta siffror”. För att komma dit behöver du klara av ett antal utmaningar, till exempel:
  • Sluta läsa på baksidan av förpackningarna när du handlar
  • Sluta räkna/väga/mäta det du äter 
  • Våga äta på restaurang och hemma hos vänner
  • Äta tills du är mätt - inte tills du är uppnått ett visst antal siffror
Observera att de här punkterna inte är vad en börjar med om en är svårt sjuk i en ätstörning. I början av en behandling kan det vara nödvändigt att exempelvis mäta upp maten (så att det blir tillräckligt mycket), likaså är hunger/mättnadskänslor ofta väldigt rubbade och därmed svåra att lita på.
 
Men sen, när du kommit en bit på väg, så är det just punkter som de ovanstående som du behöver utsätta dig för som ett steg i att komma vidare. Visst är det svårt och ångestfyllt i början, men jag vågar nästan lova att det ganska snabbt blir vardag med ett liv där du inte äter siffror utan istället lägger din tid och energi på betydligt meningsfullare saker ❤️
 
Bild: pixabay.com

Personlig återhämtnings-inspo

Kategori: Allmänt, Personligt, Återhämtning

Har fått en helt klockren present från Maria (en Instagram-kompis, som nästan känns som en ”vanlig vän” om ni fattar 😄 det är ju så roligt att en kan träffa bra människor via Insta!) Maria är en hejare på att sy och greja och uppenbarligen även på korsstygn, kolla!
 
 
Maria tyckte att jag skulle ha den på dörren till kontoret på jobbet (typ när en behöver vara ifred en stund) och det är en suverän idé. Ska ta med den när jag boar in mig efter föräldraledigheten. Tills dess får den hänga/stå här hemma och här kan den nog också behövas då och då minsann 😏 Alltså, titta på den, så personligt anpassad för mig, kan inte bli mer jag haha! Kaffekoppen som pricken över i:et! ☺️☕️❤️ 
 
Fick välja symbol själv och drog till med en kaffekopp för 1. Vad kan vara mer jag som sagt? 😬 
och
2. Fikapausen är väl den vanligaste formen av vardagsåterhämtning som vi har i det här landet och den vill jag såklart värna om #merfikaåtfolket 😉☕️
 
Återhämtnings-inspo från Maria alltså, stort tack vännen!
 
❤️❤️❤️