ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Självbevarelse

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt

När jag slutar följa någon på Facebook eller Instagram så är det för att hen skriver eller lägger upp sådant som får mig att må dåligt. Det händer därmed ibland att jag avföljer personer för att jag upplever att de hälsohetsar. När en person tenderar att redovisa varje utfört träningspass + antal förbrukade kalorier, fäller nedsättande kommentarer om sin egen (och/eller andras) kropp, lägger upp dietinspirerade "frukost"-bilder och dessutom kanske toppar detta med att redovisa kaloriinnehåll - då blir jag trött, irriterad och illa berörd.  Jag tänker ibland att jag kanske borde vara mer tolerant. Vill ju tro att de här människorna inte menar något illa (de kanske bara inte mår så bra). Vill kunna vara trygg med att göra som jag gör, trots att Facebook- eller Instagramflödet innehåller hälsohetsande element. Vill framför allt låta bli att ta saker så förbannat personligt.... Men när jag ser ytterligare en kalorisnål frukost, läser det femtioelfte inlägget om träning eller en ny nedsättande kroppskommentar så fastnar den där extra frukostmackan (som jag tog för att jag var hungrig) i halsen på mig och det känns helt plötsligt som om jag har gjort något fel. Så efter tillräckligt många uppdateringar i samma stil från en person så avföljer jag helt enkelt. Och så kommer jag nog att fortsätta göra tills dess att jag är helt trygg i mig själv och vad som är bra för mig. Kalla det för någon form av självbevarelsedrift kanske? Hur resonerar ni kring detta och liknande fenomen i sociala medier? Är mitt beteende för undvikande? Eller borde jag tvärtom köra med nolltolerans och avfölja direkt när jag ser hälsohetsande budskap spridas? Vad tycker du? IMG_20150213_225859

Om du kan undvika det - sprid inte ångest

PS. Det är dumt och onödigt att jämföra sig, jag vet, men jag är bara människa, en människa med svagheter. I mitt fall så tenderar just hälsohetsen att trycka lite extra på mina svaga punkter. Andra triggas mer av annat och så är det - vi är olika.  

Återhämtnings-inspiration

Kategori: Allmänt, Personligt, Återhämtning

De här fina uppmaningarna till återhämtning har jag stött på lite här och var och jag tänker fortsätta mitt samlande. Blir på gott humör när jag hittar sådant här! :-D _20150327_201402   _20150327_201333   _20150327_201428   _20150327_202845   Låt er inspireras! ;-) 

Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom (boktips)

Kategori: Allmänt, Böcker, Återhämtning

"Jag stod framför den stora badrumsspegeln i Grekland och kände inte längre igen mig själv. Kvällen innan hade ångesten slitit tag i mig med all sin kraft. Nu var det som att benen inte bar mig, som om all energi lämnat min kropp. Jag var rädd." Utdrag ur boken Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom av Emma Holmgren
vaga-vara-radd-en-bok-om-utmattningssyndrom1
 
Emma har genom boken och sin blogg blivit något av en frontfigur vad gäller att synliggöra diagnosen utmattningssyndrom. I bloggen presenterar hon sin bok och skriver om övrigt som berör stress och utmattning. Hon har även medverkat flertalet intervjuer och i HR-bloggens och SvDs artikelserier om utmattningssyndrom. Våga vara rädd - en bok om utmattningssyndrom är baserad på fakta blandat med Emmas egna erfarenheter av att ha drabbats av syndromet. Det är tyvärr inte lätt att hitta bra information om diagnosen och Emma valde därför att skriva boken hon själv hade behövt läsa när hon blev sjuk.
 
Boken är pedagogiskt skriven i korta kapitel och ger en bra översikt av vad utmattningssyndrom innebär och hur du gör för att bli frisk. Vi får bland annat läsa om utmattningssyndromets olika faser: uppvarvning, kaos, återhämtning och nyorientering. Vi får även lära oss att återfall är vanligt och att det i det närmaste ingår i processen av att bli frisk. Det Emma skriver om rädslan är dock kanske det mest träffande och viktiga i hela boken. Våga vara rädd... passar bra som en guide/lärobok för så väl den som har drabbats som för hens anhöriga och vårdgivare (jag blev själv rekommenderad boken av en patient som läst och haft hjälp av den).
 
PS. Jag har tidigare bloggat om utmattningssyndrom, bland annat här, här och här.