ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

"Hellre nästan rätt än exakt fel"

Kategori: Allmänt, Böcker, Kropp, ideal och ätande, Ätbart

Alltså. Bara för att jag motsätter mig exempelvis LCHF så betyder inte det att jag föredrar *formfranska med marmelad och kalaspuffar med Pucko till frukost. Eller att jag stoppar i mig bitsocker till mellanmål. Eller att jag lever på pasta med ketchup till lunch och middag - varför skulle jag göra det??? Men det verkar som att många kolhydraträdda (t ex LCHfare) tror att det är just så vi övriga äter?
 
Som blandkostare äter jag sammansatta måltider bestående av fett OCH kolhydrater OCH protein till VARJE mål. Jag varierar min kost: äter kött ibland, vegetariskt ibland, fisk ibland och kombinerar med olika kolhydratkällor som potatis, ris, bulgur, pasta etc. Äter alltid grönsaker och alltid något fettrikt till maten. Äter godis, glass, kakor o dyl några gånger i veckan för att det är gott och för att det finns utrymme för det i en normal kosthållning.
 
Jag är normalviktig (i det undre intervallet), min mage, kropp och hjärna mår bra, jag sover gott, min hud känns fräsch OCH JAG HAR INGA INFLAMMATORISKA SJUKDOMAR FASTÄN JAG DÅ OCH DÅ ÄTER VETEMJÖL!!!!
 
Säkerligen är inte min kosthållning perfekt, men vad är perfekt egentligen? "Ät allt! Hellre nästan rätt än exakt fel" heter en bok skriven av Gisela van der Ster och Anna-Carin E Lindskog. Boken handlar bland annat just om att skippa den där strävan efter att äta "perfekt". (Har funnits att köpa på nätet och finns kanske fortfarande? Även om den har några år på nacken tycker jag att den är mycket läsvärd).
 
Jag är trött på att bli klassad som osund för att jag äter kolhydrater. Trött på att höra tjatet om hur farligt socker är - nej, det är inte bra med för mycket socker JAG FATTAR, men att äta blandkost/kolhydrater är som sagt inte lika med*, om media och alla dietanhängare kunde fatta det så skulle jag vara tacksam...
 
Jag är också blodigt trött på de LCHFare som ojar sig och känner sig så jävla ansatta och kränkta (t ex av Mia Skäringers blogginlägg) när de själva är de som propagerar mest och i princip beter sig som sektmedlemmar. Fattar inte hur man kan bli så besatt av att hata kolhydrater och fattar inte hur man kan tro eller orkar argumentera för att det skulle vara lösningen på ALLT.
 
Jag tror på blandkost. Jag tycker att det är trevligast, enklast och jag tror att det är det mest hälsosamma och mest ekonomiska i längden. Jag tror också att det är det närmaste "hellre nästan rätt än exakt fel" man kan komma.  Jag tror inte att det finns några dieter eller sk "livsstilar" som utesluter kolhydrater, fett eller protein som är bättre än att äta blandkost.
 
Det var mina åsikter. Punkt.
 
 
Läsvärt om dietfritt ätande utan dåligt samvete och perfektionskrav.
 

KOMMENTARER:

  • Lottsky säger:
    2014-04-14 | 07:50:33
    Bloggadress: http://lottskypottsky.blogg.se

    En nyfiken fråga - varför är du mot LCHF? Och vad får dig att tro att det inte går att äta varierat på det sättet? Äter en ganska liberal LCHF-kost och äter också kött, fisk, fågel OCH vegetariska rätter mellan varven. Dessutom en hel del grönsaker. MIN personliga övertygelse är att gluten inte är bra för någon i längden och att man klarar vetemjölet en tid men att man som något äldre börjar få problem med blodsockret vid intag av vetemjöl. Har du läst t e x Ann Fernholms blogg "Ett sötare blod."? Jag avser inte att "omvända" dig på något sätt, du får ju äta vad du vill men jag tror du som många andra har fel uppfattningar om vad LCHF-kost innebär. Att det INTE främst är en bantningsdiet utan ett kostVAL som vegetarism eller för all del det du kallar blandkost. Är man frisk kan man nog både äta bra sorters bröd och potatis och ris - har man hälsoproblem som lika ofta beror på för stora intag av pasta och andra vetemjölsprodukter som godisknaprande så vill man undvika det som höjer blodsockret och det gör inte bara godis och kakor utan även bröd och vissa rotfrukter om man har fått problem med vikten och de hälsoproblem som övervikten är ett symptom på snarare än orsak. Tycker du åtminstone ska läsa en bok på området, inte för att ändra dig, men för att i alla fall få en annan syn än den gängse felaktiga synen på LCHF som en bantningsdiet med ensidigt köttätande. Gary Taubes "Varför vi blir feta och vad vi kan göra åt det" är en bra bok för att få mer kunskap om varför personer med övervikt bör tänka low carb och att "äta lite av allt" inte fungerar så bra för vissa individer. Inte för att på något sätt påstå att ditt sätt att äta inte är bra för dig, men kanske för att få bättre förståelse för att LCHF inte är en ensidig köttdiet...

    Svar: Jag orkar inte argumentera mot mer LCHF-propaganda, sorry not sorry. Jag uppskattar inte att du förvränger mycket av det jag skrev i mitt inlägg. Och ber dig att inte ta för givet att jag inte har läst något om LCHF. Jag tror inte att LCHF är lösningen på världsproblemen.
    Johanna

  • Lottsky säger:
    2014-04-14 | 21:31:27
    Bloggadress: http://lottskypottsky.blogg.se

    Om jag missuppfattat något så ber jag om ursäkt och du har nog kanske missförstått mig - jag skulle bara vilja veta exakt vad det är med LCHF som du tycker är så väldigt fel? Och propaganda, nä, jag hänger inte ens på de forum som jag vet finns utan har hittat mitt sätt att äta för väldigt många år sedan. Om du mår bra av det du äter är det ju bara bra - men alla gör inte det. Och att det skulle lösa världsproblemen har jag då aldrig påstått. Vad för förresten dig att tro att alla som äter LCHF "räds" kolhydrater? L:et står för Low carb, inte No carb...Men jag förstår att du helt enkelt bestämt dig för att LCHF är "the bad guy" så det går väl inte att komma någon vart när du bemöter en ärligt ställd fråga med att du inte vill argumentera mot propaganda. Ha det gott!

    Svar: Beklagar om jag lät hård, men många LCHF-förespråkare räds och föraktar kolhydrater och vill få i sig så lite som möjligt. Jag har aldrig sagt att det är bra att äta kopiösa mängder kolhydrater eller att jag gör det, men jag tror inte på en kost som är väldigt kolhydratfattig. Inte heller tror jag på en fettfattig eller proteinfattig diet. Jag tror som sagt starkt på att äta av allt. Du kanske inte är den mest militanta LCHFaren, så jag ber om ursäkt om jag var orättvis. Dock finns det gott om de extrema LCHF-anhängarna och jag är som sagt trött på dem och att de automatiskt klassar det som osunt att äta kolhydrater.
    Johanna

Kommentera inlägget här: