ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Utmattningssyndrom - en diagnos att ta på allvar

Kategori: Allmänt, Återhämtning

Det tillhör tyvärr inte ovanligheterna att jag träffar patienter som har gått in i den där berömda väggen. De jag hittills har träffat i mitt arbete har samtliga varit kvinnor (tyvärr, vi är överrepresenterade) som varit mycket högpresterande vad gäller såväl arbete som familj och fritidsintressen. Deras bakgrunder har givetvis inte varit identiska med varandra, men jag kan se många gemensamma nämnare som även stämmer väl in med den kända kliniska bilden av diagnosen. 
 
De fysiska och psykiska symptomen som de kvinnor jag mött har berättat om är minst sagt skrämmande. Minnessvårigheter och "blackout" är mer regel än undantag, liksom en extrem trötthet och mycket nedsatt tolerans för inplanerade aktiviteter och socialt umgänge. Jag har också fått höra om fysiska symtom som återkommande magkramper och kraftiga nässelutslag i samband med stresspåslag. 
 
Utmattningsyndrom är en av mina hjärtefrågor, för rent krasst så bottnar ju tillståndet alltid i otillräcklig återhämtning. I teorin inte är det verkligen inte omöjligt att tänka förebyggande, men i praktiken är det förstås svårare. Samhället premierar ju på så många sätt det som gör att vi hamnar i just ett utmattningssyndrom. Återhämtning får noll uppmärksamhet, medan prestation i alla dess former ofta verkar vara det enda som betyder något.
 
Att hämta sig från utmattningssyndrom är ingen barnlek. Vanligen tar det åratal och det krävs mycket hjälp för att bli bättre. Vägen är lång och krokig och att återhämta sig fullt vet jag inte ens om det går. Jag är medveten om att det här inlägget har en pessimistisk ton, men jag vill poängtera hur allvarligt utmattningsyndrom faktiskt är.
 
Med detta sagt vill jag avsluta med att lyfta fram en doktorsavhandling från 2011 där psykologen Agneta Sandström presenterar resultat som visar att utmattningssyndrom kan ge verkliga hjärnskador. Allvarligt om något... Avhandlingen är läsvärd trots att den har några år på nacken. Länk hittar du här.
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2014-09-16 | 20:23:42

    Har gått in den berömda väggen ett par gånger, det blir lättare att hamna där igen för varje gång märker jag. Vore bra om det uppmärksammades mer, ska kolla in avhandlingen senare.

    Kram!

    Svar: Mm, jag tror tyvärr att risken för återfall är ganska stor, men det går att förebygga med ökad insikt/medvetenhet - det måste gå! Så att öka medvetenheten och lyfta frågan känns viktigt både för den som varit där och för den som löper risk att hamna där. Och, trots mitt generaliserande kring högpresterande kvinnor, är ju ingen immun mot utmattningssyndrom: jag har även en del män i min omgivning som enligt mig trippar farligt nära gränsen.
    Johanna

  • Lorena säger:
    2014-09-17 | 21:09:37

    Förebygger genom att jobba aktivt för ett samhälle som går ut på att vara mer jämlikt där mindre hänger på att en måste vara bäst för att ha en given plats.

    Tycker alltid om att flytta fokus från individ till struktur, ett tankesätt som hjälper mig även i privatlivet. Jag förstår att det är systemet och inte mig det är fel på.

    Detk an bli en sån press på att man ska t o m "vila rätt och riktigt" annars. Du vet, hinna ströva i skogen, gå på yoga, ta en ansiktsbehandling och bara äta detoxande mat.

    En kan inte konsumera sig ur stress och utmattning.

    Allt som verkligen räknas för ett gott liv kostar noll kronor och genererar i regel noll kronor, därför är det så svårt att få till när allt ska handla om kronor.

    Men jag gråter inte, jag organiserar mig. Och vilar precis hur fan som helst, vägrar att känna skam för att jag ibland vilar genom att typ äta chips och feströka ;)

    Svar: Det du säger är väldigt klokt. Det är lätt att det blir en anklagande ton till den som har hamnat i ett utmattningssyndrom typ "varför tar du inte hand om dig själv?" osv. Det är ju inte så enkelt, utan jag tror starkt på samhällets påverkan på olika sätt. Självklart har dock individen ett visst ansvar och en möjlighet att påverka sitt eget liv. Det handlar kanske mycket om att våga lyssna till och prioritera sina behov och lägga undan en del av prestationsångesten. Orkar en samtidigt jobba emot samhällets strukturer så är det starkt.
    Johanna

  • Lorena säger:
    2014-09-18 | 16:32:36

    Känner typ att organiserat motstånd är min "easy way out", det är det enda som kan få mig att orka, ska jag bära det här oket som ett personligt ansvar kommer jag gå under. :)

    Glad att ha den känslan och erfarenheten, tillsammans är vi starkare och kommer närmare en lånsiktigt hållbar lösning. Så att våra barn och barnbarn kanske slipper den här skiten ;)

    Svar: Det är viktigt att hjälpa varandra, absolut! Vi får fortsätta kämpa för en mindre stressfylld framtid för kommande generationer!
    Johanna

Kommentera inlägget här: