ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

När avkopplingen blir kravfylld

Kategori: Allmänt, Återhämtning

Lilla Berlin av Ellen Ekman, publicerad i onsdagens Metro 
 
Känner så väl igen mig i det där med att tankarna drar iväg ibland när en verkligen försöööööker slappna av i vissa situationer. Att själva avslappningen känns kravfylld blir ju väldigt tokigt, för att stressa ner/slappna av/återhämta sig kan ju liksom aldrig ske genom prestation! Det är ju själva anti-prestationen som vi vill åt!
 
Det är verkligen svårt att prata generellt om vad som ger avkoppling och återhämtning för samma saker funkar ju inte för alla. Kanske är det så att seriefiguren i Lilla Berlin skulle prova något helt annat än pilates även fast det verkar hur bra som helst för hennes kompis? Alla har ju ett behov av avkoppling och återhämtning, även om det kan skilja sig helt hur det går till.
 
PS. Anti-prestera mera! ;-)
 
Kram <3
 

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2015-01-21 | 21:06:06
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Igenkänning! Både på "borde njuta nu"- känslan (även om jag lade ner efter ett par yoga-pass och gick tillbaka till sånt jag vet jag gillar istället) och det här med att vi faktiskt är väldigt olika när det kommer till vad som funkar.

    Min man går just nu hos en sjukgymnast som gärna vill få in honom på mindfulness, och liknande... och jag ser hur han får stressutslag och hög puls så fort han sätter igång någon av app-övningarna hon tipsat om.. ;-) Kontraproduktivt så det förslår.
    (även om jag förstår att det i yrkesrollen kan vara svårt att förstå ALLA patienters individuella ingång till avkopplingen och att det är enkelt att tipsa om sådant som i forskning/trender verkar funka för många)

    Svar: Gahh, jag har också jättesvårt för yoga, haha! Har verkligen försökt, men det har motsatt effekt på mig med. Förstår dilemmat för din man, det kan förstås behövas träning för att kunna ta till sig de där metoderna, men ren mindfulness är nog kanske inte för alla :-) Kanske skulle det funka med något mer fysiskt, nå den mentala avkopplingen/återhämtningen via muskelaktivering/avspänning? Men det kanske fysioterapeuten redan introducerat (vi är överlag envisa och trägna hehe)?
    Johanna

Kommentera inlägget här: