ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Struliga magar

Kategori: Allmänt

Magproblem är vanligt förekommande bland befolkningen: uppblåst mage, trög mage, lös mage, ond mage och så vidare. Egoina bloggade i veckan om sin tröga mage och hur hon försöker komma fram till hur detta kan lösas (höhö). I kommentararsfältet får hon tips från sina läsare på allt ifrån att äta vegansk "high carb low fat"-kost, till LCHF och allt däremellan. 
 
Utdrag från kommentarsfältet (som förövrigt består av över hundra kommentarer på liknande tema):
 
"Börja på LCHF och du kommer skita hejvilt (på ett bra sätt), allt kommer verkligen ut på en gång, sen tar det 24 h till nästa gång."
 
"Jag är vegan, äter HCLF (motsatsen till LCHF hehe) och bajsar tre gånger om dagen. Minst. ;-)"
 
"Jag blir uppsvälld och hård i magen av kött och animaliska produkter så jag undviker det och äter bara ibland..." 
 
"Jag uteslöt kolhydrater i långa perioder och det blev mycket bättre. Nu kan jag äta vad jag vill igen, känns som att jag “läkte” eller nåt..."
 
"Ett tips om man har lite krånglig mage eller liknande är aloe verajuice från Forever Living. Min mage mår galet mycket bättre sedan jag började med den!"
 
"Jag har haft samma problem som dig det senaste året typ… Men nu har jag testat att lägga i linfrön och chia-frön i min gröt på morgonen och upplever att det har blivit bättre." 
 
"Själv uteslöt jag just gluten och kolhydrater ur min kost, efter att ha haft problem i drygt 1 år så blev jag bra på ca 2 månader." 
 
"Jag har också börjat äta mer gluten efter att ha varit “rädd' pga media och instagram att bröd och pasta är lika med döden. Mår så sjukt mycket bättre, mer energi, mer toabesök och håller mig mätt mycket längre. Bra val!!"
 
"Äter du mycket fiber? Fiber hjälper till med att göra just 'nummer två'." 
 
"För mycket fiber är ofta orsaken till hårda magar.."
 
Intressant, eller hur? Det verkar ju variera väldigt vad enskilda individers magar mår bra av. Här berättar olika personer om helt skilda sätt att äta, men som alla påverkat dem positivt. Någon säger sig till exempel bli bättre av att äta gluten, andra tvärtom. De som tipsar om de olika kosthållningarna utgår nästan uteslutande från sina egna erfarenheter och det är säkert välmenat men därmed inte säkert att det är lämpligt för just dina magproblem. Strul med magen kan bero på olika saker (och inte bara kost, utan även till exempel stress) och även om du har samma symtom som din kompis så behöver inte det betyda att orsaken är densamma. Min rekommendation till dig som har problem med magen och kanske misstänker någon födoämnessallergi eller intolerans, är därför att vända dig till läkare och dietist där du kan få hjälp med en ordentlig utredning och behandling/kostrådgivning.
 

"Jag arbetar som dietist och träffar dagligen patienter med liknande besvär som dig. Vänd dig till en dietist så att du får individuella råd som fungerar för just dig! T.ex. är många svenska dietister numera utbildade i kostbehandlingen FODMAP som används med goda resultat vid just uppblåsthet och förstoppning.

Vänd dig till din vårdcentral och be dem remittera till en dietist direkt. Maten ska man inte experimentera med alltför mycket själv :-)"

...skriver "Dietist Amanda" till Egoina och det tycker jag är väldigt kloka råd.

 

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2015-01-16 | 21:06:00

    En kan ju inte låta bli att undra heller hur mycket bättre kvinnors magar skulle må av att då och då logga ut och inte bekymra sig lika mycket om vad "alla andra" på internet gör?

    Svar: Mm, verkligen. Hypen kring kost är ju enorm och det leder ju till ett evigt jämförande och redovisande.
    Johanna

  • Liselotte säger:
    2015-01-17 | 10:18:45
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Återigen detta med anekdotisk "vetenskap". Blir allt mer påtagligt ju mer "sjukvård" som utförs via bloggar och google, som Lorena är inne på (men kvälls- och veckotidningarna gillar också att berätta om X som nått frälsning via ditten och Y som nått det via datten).

    Bra inlägg!

    Svar: Det är verkligen fascinerande hur lätt olika "sanningar" blir till. Inte konstigt att folk är förvirrade när det gäller kost/ätande/hälsa när källkritiken ofta lyser med sin frånvaro.
    Johanna

Kommentera inlägget här: