ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Nya oaser

Kategori: Allmänt, Livets goda, Personligt, Ätbart

Jag och min sambo är som bekant väldigt förtjusta i att gå på kafé och här i Stockholm har vi ett par riktiga favoritställen som vi återvänder till gång på gång. På senare tid har vi upptäckt några (för oss) nya oaser som jag tänkte dela med mig av: Lindquists Konditori, Östermalm Stort utbud av bröd och bakverk. Stilfulla lokaler och superproffsig och trevlig personal. Vi var mycket nöjda med vår prinsesstårta + take away-kaffe från Lindquists. Nästa gång sitter vi kvar på konditoriet och fikar. Toppklass! lundq

Stort utbud, fräscht och prydligt upplagt

_20150501_213053

Läcker prinsesstårta!

IMG_20150426_154158

Nya 5:2: fem praliner till dig och två till din kompis ;-) - humor gillas!

  Ektorpet, Djurgården Mycket trevligt kafé i vacker miljö på prins Eugens Waldemarsudde. Vi besökte kaféet i våras och njöt av goda smörgåsar med gott kaffe i vårsolen. Avslutningen, en underbar söt-syrlig hallonpaj med vaniljsås, var dock det bästa! Till Ektorpet återvänder vi definitivt nu i sommar. IMG_20150315_142754

Ektorpet är själva definitionen av pittoreskt

_20150502_163629

Otroligt gullig liten stuga och från fönsterluckan till vänster kan man få nygräddade våfflor!

  Weindels Konditori, Södermalm Konditori i gammaldags stil. Weindels har fått blandade recensioner på nätet, men vi gillar det skarpt! Goda smörgåsar och kaffe. Prinsesstårtan och chokladbiskvin får också godkänt, men chokladbollen var tyvärr den kakaosnålaste jag ätit (mer som havreboll, men det är ju i och för sig också gott :-P ) Stort plus för kanelbullen som är riktigt bra! Till Weindels går vi igen och igen, det är så opretentiöst och avslappnat som det kan bli. Dessutom så känns ett besök på Weindels precis som det gjorde att gå på kondis när vi var små! Hög nostalgifaktor och trygghetskänsla ;-) IMG_20150503_143657

Konditori Weindels har uteservering under de varmare månaderna

smörgåsar

Färskt och gott bröd till smörgåsarna

IMG_20150425_134511

Något blek chokladboll, men fin-fin princesstårta

biskvi

Biskvin är också trevlig!

IMG_20150606_144106-e1433600969626-768x1024

 Bäst är dock kanelbullen - missa inte!

  Winterviken, Gröndal I den gamla dynamitfabriken vid Vinterviken driver stjärnkrögaren Markus Aujalay och hans fru kafé och festvåning. Mysiga lokaler, uteservering i fin, promenadvänlig miljö och väldigt trevlig personal! Mackorna är gjorda på färskt och gott bröd, chokladbollarna är goda men alldeles för små, morotsmuffinsen och smulpajen riktigt smaskiga. Kanelbullarna får godkänt. Winterviken håller som helhet väldigt hög klass och vi har redan besökt stället så pass många gånger att vi i det närmaste räknar oss som stammisar. Nästa gång vill jag prova räkmackan och kladdkakan! winteviken

Massa folk på uteserveringen när det är sol

IMG_20150621_143412

I den stora fabrikslokalen spelas Sveriges Mästerkock in!

winterviken2

Himmelsk smulpaj

winterviken3

Stort utbud av mackor och smörrebröd

winterviken1

We love fika!

IMG_20150620_143323

Morotsmuffin med citronkräm, jättegott tyckte jag som vanligen inte är särskilt förtjust i muffins

IMG_20150621_140803

Fräscht, fint och mysigt på samma gång - vi gillar Winterviken!

PS. Tar tacksamt emot tips på trevliga fikaställen (gärna där det finns bra kanelbullar) så tveka inte att lämna en kommentar. På min semester (snart...) vill jag gärna fika varje dag :-)

KOMMENTARER:

  • Johanna Arogén säger:
    2015-06-25 | 16:17:24

    Fikasuget kom nu! Oj så gott :) Kul med lite guider, ska kolla in här nästa gång jag ska fika i Stockholm :)

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-06-25 | 17:23:47

    Härligt och mysigt med kaféer! Älskar att gå och fika :-)

  • Emelie - Lever drömmen i Paris! säger:
    2015-06-29 | 11:58:25

    Åh, Johanna, eftersom jag vet vilket kanelbulle-freak du är, så måste jag ju bara tipsa om de bästa kanel och/eller kardemummabullarna jag ätit i Stockholm. De är stora nog för två pers (men jag äter gärna en hel!) och är redigt dyra (Östermalm), men såååå goda. Saturnus! Har du varit där? Franskinspirerat ställe som jag besökt flera gånger...

    http://sockerskrin.blogspot.fr/2014/03/gigantiska-kardemummabullar-pa-franskt.html

    Grävde upp ett gammalt blogginlägg med bilder, om du vill se.

    sv: Förresten, taaack för kommentaren! Tror jag kommer stormtrivas på PAUL (trots att där inte finns några kanelbullar, buhu...)

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-06-30 | 20:18:15

    Hej Emelie! Har inte testar Saturnus men lovar att det blir en recension efter att jag har gjort det! Ehehh men dela bakverk går inte hem i vårt hushåll haha, det blir varsin bulle, det klarar jag, lita på mig ;-) Tack för tipset om Saturnus!! Spännande :-)

  • Kanelbulle-recensenten, del 11 | Johanna Ahlsten säger:
    2015-07-05 | 12:22:03

    […] Ektorpet på Prins Eugens Waldemarsudde är verkligen en sommar-oas och väl värt ett besök oavsett om du väljer kanelbullar eller något […]

Kommentera inlägget här: