ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Återhämtningsbloggens julkalender 2018, tema: Matglädje! Lucka #14

Kategori: Allmänt, Böcker, Ätbart

 
Igår listade jag mina julbordsfavoriter och däribland denna klassiker som här i lucka 14 får lite extra uppmärksamhet.

Ett måste på julbordet är, för mig som kommer från Gotland, den fantastiska Gotlandslimpan. Brödet är en klassisk limpa, fint smaksatt med pomerans. Brödet passar utmärkt till julskinkan men gör sig även perfekt med några skivor god julcheddar eller dylikt.

Tyvärr är det ingen limpa en svänger ihop i en handvändning... Jag, som ändå tycker att det är rätt kul att baka, har aldrig gjort Gotlandslimpa på äkta vis då det tar flera dagar! Tur är väl att jag har släktingar som förser mig med denna specialité även i år. Gotlandslimpan alltså, brödkärlek och matglädje i sin renaste form ❤️

Om du har tid och vill prova att göra Gotlandslimpa på riktigt så kan du göra såhär:

Gotlandslimpa klassiskt vis

7 kg rågsikt
6 l vatten
1 msk salt
600 g jäst
10 pomeransskal
5 dl sirap
3 kg socker
3 msk ättika

(Receptet kan halveras 😜)

Dag 1: Skålla rågsikt med hett vatten (80 grader) vatten. Häll i lite kallt vatten och kyl ned till 37 grader. Tillsätt jäst och salt. Låt jäsa över natten. Koka pomeransskal och låt även detta stå att svalna över natten.

Dag 2: Blanda i sirap, socker, kokta och hackade pomeransskal och så mycket vetemjöl att degen blir fast. Täck med bakduk och låt jäsa i 30 min. Baka till runda bröd (blir ca 16 st). Grädda 5 min i 200 grader. Därefter ca 1 timme i 175 grader.

Recept ur boken: Favoritrecept från södra Gotland. (Just detta recept på Gotlandslimpa signerat Britt Johansson).
 
Bilder: 1. Pixabay.com 2. Privat 
Kommentera inlägget här: