ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Återhämtningsbloggens julkalender 2018, tema: Matglädje! Lucka #18

Kategori: Allmänt

 
Bakom den 18e luckan finns inspiration till vad matglädje kan innebära för olika människor. Citaten kommer från er läsare som besvarade frågan: ”Vad är matglädje för dig?” på mina sociala medier. Tack till er som bidrog med tänkvärda ord!

Att äta tillsammans med andra och kunna umgås och ha roligt och njuta av maten utan att tänka på hur mycket man äter eller vad man äter”

”Att äta när en är hungrig och/eller sugen, utifrån eget fritt val! (Inte för att en måste för överlevnad, eller för att andra kräver det, eller för att det förväntas av en av olika anledningar/Inte äta saker en egentligen inte uppskattar för att en inte kan välja eller för att en tror att en bör/måste äta just det)”

”Att känna smaker!”

”Mat som får munnen att vattnas liksom innan det blir ställt på bordet, gärna något slags långkok (porterstek tex). Potatis och SÅS generellt! Men också trerätters meny på bra franska restauranger det är livskvalité”

”Att njuta av en god måltid tillsammans med vänner och familj, att upptäcka nya smaker med barnen, att laga vardagsmat tillsammans hela familjen där alla får bidra på sitt sätt...det finns mycket”

”Att prova nya recept och smakkombinationer!”

”Matglädje är att sitta ner med, med mat man tillagat ihop. Detta utan att känna ångest eller ånger”

”Gå på julmarknad och tacka ja till smakprov av allt från goda ostar till sagolika nötsmör”

”Baka chokladtårta med sonen och slicka bunken tillsammans med honom”

”Åka hem till farfar som nästan bara får mat i lådor från hemtjänsten, laga hans favorit stekt strömming med potatismos och njuta tillsammans med honom”

”Vardagsmat i form av rester men en lyckas improvisera fram en tokgod spontanfixad rödkålssallad som hela familjen älskar”

”Att kunna njuta av mat, utan ångest”

”Jag började skriva härom dagen, men så tänkte jag att min version av ’matglädje’ lät så deprimerande att jag raderade allt. 
Jag eftersträvar nog snarare balans och lugn i samband med maten. Så ’matglädje’ för mig är att kunna äta en lagom stor portion utan att vilja ha mer efteråt, utan att känna hetsen att äta tills det gör ont triggas igång. Det är också att inte få ångest av den där normalstora portionen, att inte ta lite mindre än jag vill av såsen för att den är fet, att inte skippa smöret på smörgåsen osv. Nöjd med lagom. Det är så nära matglädje jag lyckats komma hittills”

”Att gå ut och äta och bli rekommenderad ett vin som matchar maten är bland det bästa jag vet. Att kombinera mat och dryck helt baserat på smak utan nyttotänk”

Tåls att tänkas på ❤️
 
 Bilder: 1. Pixabay.com (redigerad) 2. Privat 
Kommentera inlägget här: