ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Återhämtningsbloggens julkalender 2018, tema: Matglädje! Lucka #4

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Ätbart

 
Något av det som ger mig mest matglädje av allt är den älskade vardagsmaten, ”helt vanlig mat”, som jag brukar säga. Varför denna kärlek till just vardagsmat då? Jo, när jag levde med en ätstörning åt jag knappt ”vanlig mat”; då var det mycket antingen eller... Antingen kalorisnål ”dietmat” eller all in på godis, glass, kakor osv (”passa på”) vilket gav ett väldigt dysfunktionellt ätbeteende och jag mådde som ni vet väldigt dåligt av det. När jag hittade tillbaka till vanlig mat och började basera min kosthållning på den så blev jag frisk. Den maten står för trygghet och glädje för mig idag ❤️ Jag är väl lite knasig, men jag kan bli helt salig av spagetti och köttfärssås liksom! Att kunna äta helt vanlig mat tillsammans med min familj, varje dag året om skänker mig en fantastisk matglädje och tacksamhet ❤️ 

Våra topp 4 vardagsrätter:

  1. Spagetti och köttfärssås
  2. Jättesnabb, jättegod kycklinggryta med kokosgrädde och sweet chili
  3. Ugnspannkaka 
  4. Korvstroganoff (har hört att halloumistroganoff ska vara jättegott också?! Måste testa!) 
Helt vanlig mat varje dag, ett bra recept på att bli frisk ❤️
 
PS. Hashtaggen #heltvanligmat (som jag var typ först med!) har tyvärr börjat användas av ”dietkonton”, vilket jag tycker är tråkigt. Fyll på den med ett sunt tänk igen tycker jag, inga points eller kaloriberäkningar, tack! ❤️👊

KOMMENTARER:

  • Nathalie säger:
    2018-12-07 | 16:20:18
    Bloggadress: http://naatly.se

    Jag minns "första" måltiden efter att jag hade svält mig själv under drygt ett års tid. Jag åt FALUKORV och höll på att dö mat-döden för att det var så gott 😂

    Svar: Sannerligen en kulinarisk upplevelse 😆 Vi äter falukorv i snitt 2 ggr per vecka 🙈
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: