ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Sluta äta siffror!

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Calories don’t count if you don’t count calories
 
Kalorier räknas inte om du inte räknar kalorier
 
Det låter som något en kan se i en caption till en Instagram-bild där någon ”unnar sig” chips eller bullar (suck), men orden kan ha en djupare mening: För den som räknar (kilo)kalorier så betyder siffrorna allt, de styr ätandet (och ofta även livet) helt och hållet. För den som inte räknar kalorier eller på annat sätt ”äter siffror” (points, gram kolhydrater, whatever...) så är det helt andra saker som har betydelse; smak, hunger, mättnad, vad som bjuds = ett naturligt ätande utan tvångsmässig kontroll på minsta decimal. 
 
Kom att tänka på det här häromdagen då jag upptäckte att jag inte längre mindes hur många kcal ett vanligt förekommande livsmedel i min vardag innehåller. Det var överraskande, för jag hade på något sätt trott att den där förvärvade (ack så destruktiva) kunskapen var helt omöjlig att radera ut, omöjlig att glömma, men så var alltså inte fallet! Känns bra! Känns friskt! 
 
Det tog tid för mig att ta mig ur ätstörningen, men det gick och ett viktigt (men svårt) steg var just att sluta ”äta siffror”. För att komma dit behöver du klara av ett antal utmaningar, till exempel:
  • Sluta läsa på baksidan av förpackningarna när du handlar
  • Sluta räkna/väga/mäta det du äter 
  • Våga äta på restaurang och hemma hos vänner
  • Äta tills du är mätt - inte tills du är uppnått ett visst antal siffror
Observera att de här punkterna inte är vad en börjar med om en är svårt sjuk i en ätstörning. I början av en behandling kan det vara nödvändigt att exempelvis mäta upp maten (så att det blir tillräckligt mycket), likaså är hunger/mättnadskänslor ofta väldigt rubbade och därmed svåra att lita på.
 
Men sen, när du kommit en bit på väg, så är det just punkter som de ovanstående som du behöver utsätta dig för som ett steg i att komma vidare. Visst är det svårt och ångestfyllt i början, men jag vågar nästan lova att det ganska snabbt blir vardag med ett liv där du inte äter siffror utan istället lägger din tid och energi på betydligt meningsfullare saker ❤️
 
Bild: pixabay.com

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2018-06-26 | 20:02:22

    Håller helt med men har ofta så svårt att låta bli, försökt många gånger att sluta och ibland klarat det en liten period vilket känns skönt men får jag mer ångest eller en känsla av att ha ätit för mkt när jag småätit mer eller ätit annorlunda så är det så lätt att räkna för att dämpa den oron. Men bara att försöka igen och igen antar jag.

    Svar: Tro mig, jag har också misslyckats många gånger på vägen! Att en misslyckas betyder dock inte att det inte kommer att gå. Du har helt rätt i att det bara är att försöka på nytt, det är enda sättet. För mig var det nog så att jag till slut lyckades med att inte räkna mm oftare än jag tog till det när ångesten var för stark. Och till slut hade det blivit mer normalt att inte räkna, väga, mäta etc, än att göra det. Sen vill jag tillägga att en faktiskt inte behöver klara allt själv! Det är klart att det är lättare att hantera den ångest som uppstår om en t ex går i terapi. Önskar dig varmt lycka till ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Anonym säger:
    2018-06-27 | 20:55:35

    Tack snälla för ditt svar 🙂

Kommentera inlägget här: