ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Associationer till ordet ätstörning

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Igår var jag alltså på Kulturama och föreläste för musikal- och danseleverna om ätstörningar. I början av föredraget bad jag gruppen att berätta om sina tankar när de ser och hör ordet ätstörning. Ur denna associationsövning kom så många bra och adekvata saker att jag känner att jag måste dela några av dem med er:

”Värdera mat”
(Ja! Eller hur! Oavsett ätstörning så handlar det mycket om det här. Mat delas så ofta in i kategorier: Nyttigt/onyttigt, bra/dålig, tillåten/förbjuden, ren/skräp osv. För att inte tala om tankarna som rör att en ”blir det en äter” osv).

”Känslor”
(Ja! En ätstörning innebär ofta en massa jobbiga känslor; skuld, skam osv. Samtidigt uppkommer många gånger en ätstörning som ett sätt att hantera känslor; ätstörningen är ofta ett sätt att reglera känslor, tänker jag. Det är därför ofta nödvändigt att jobba med sina känslor när en tillfrisknar från en ätstörning - vilket i sig kan vara väldigt tufft).

”Tänker på mat konstant”
(Absolut. Signifikant för de flesta ätstörningar är just det eviga ältandet av- och fixeringen vid mat och ätande. Det gäller nästan oberoende diagnos).

”Svårt att vara social”
(Spot on. En ätstörning påverkar oftast det sociala på ett eller annat sätt).

”Kroppsfixering”
(Verkligen. Även om ätstörningar inte bara handlar om kropp och ideal så är kroppsfixering - exempelvis rädsla att gå upp i vikt - ofta en stor del av en ätstörning. Och de rådande kroppsidealen och den ”smala” normen gör det naturligtvis inte lättare för den som är drabbad av en ätstörning, eller har en känslighet för att drabbas).

”Olika regler”
(Mycket riktigt har den som är drabbad av en ätstörning väldigt ofta olika ”regler” för vad som är ”tillåten” mat, regler kring när en ska äta, i vilken ordning och så vidare. Tvång och tvångstankar är vanligt förekommande vid ätstörningar).

”Kopplat till träning”
(Ja. Träningstvång är ett vanligt inslag i många ätstörningar. Ätstörningar är även överrepresenterade inom dans och estetiska idrotter).

Jag tycker att dessa associationer säger mycket om vad ätstörningar kan innebära! Gruppen jag pratade inför var verkligen fin och öppensinnad att diskutera med och jag fick med mig många funderingar som säkerligen kommer att generera fler blogginlägg i sinom tid.

Till Kulturamas elever: Tack för alla fina ord jag fick efter föreläsningen och tack för att ni bidrog på ett sådant bra sätt och verkligen visade att ni ville #prataomätstörningar ❤️👍

KOMMENTARER:

  • A säger:
    2018-11-26 | 10:30:01

    Tack för en friskinspirerad blogg, det behövs!! En fråga, upplevde du när du valde att lämna ätstörningen och under själva tillfrisknandet att just det här med identiteten kopplat till ätstörningen, som jag tror många kan känna igen sig i, var ett hinder som stod i vägen för att våga släppa sjukdomen? Ex vem är jag utan ätstörningen? Om det var så hur tänkte du och hur hanterade du den biten?

    Svar: Tack ❤️ Vilken bra fråga! Svarar på den i ett inlägg lite senare i veckan ❤️👍
    Johanna Ahlsten

  • A säger:
    2018-11-27 | 21:57:41

    Ser framemot det:)

  • Anonym säger:
    2021-04-23 | 16:09:40

    Hej Johanna! Jag var på din föreläsning om ätstörningar på kulturama förut och minns att du hade något boktips på en bok. Vad var det den hette?

    Svar: Hej! Det var nog Mattillåtet jag nämnde. Har skrivit om den här:https://aterhamtningsbloggen.blogg.se/2018/april/mattillatet-en-betydelsefull-bok.html
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: