ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Tillbakablicks-torsdag #4

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Jag är 22 och ska börja andra året på musikal utbildningen. Tillbaka efter en sommar jag helst vill glömma...

”Jag ser att du gått upp lite i vikt”

 
Det är inte sagt för att såra, snarare som ett ”jag ser att du mår bättre”. Dock landar orden så fel de bara kan, för jag mår verkligen inte bättre. Kommentaren blir en manifestation av det jag tänker om mig själv; jag är ”fet och misslyckad”. Det som hänt är ju att svälten slutligen pushat mig till att hetsäta flera gånger i veckan (därav en viss viktuppgång). Däremellan svälter jag mig värre än någonsin.

Självhatet frodas. Jag mår sämre än sämst och känner mig inte vatten värd. Men så kommer en vändning. Min mamma ringer och säger att hon har läst en bok och att hon har tänkt så mycket på mig. Hon vill att jag ska läsa den; boken som heter Mattillåtet. Och det gör jag.


Med den här tillbakablicken vill jag påminna om några saker:
1. Att kommentera någons viktnedgång/viktuppgång/kroppsvikt blir sällan bra.
2. Vikten säger heller inte alltid så mycket om hur en mår.
3. ”Fet och misslyckad” tänkte jag om mig själv. Så galet. För det första var ”fet” det sista jag var. Och för det andra så har kroppsvikt inget som helst att göra med ens värde. Ingen vikt är bättre eller sämre ur människovärde-synpunkt! Punkt. 
4. Det går att bli frisk; trots att det känns hopplöst just nu kan det komma en vändning fortare än du anar. Ta chanserna. Se möjligheterna att ta dig ur ätstörningen.

Kommentera inlägget här: