ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Varför vill en vara rädd för gluten?

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande

Gluten är en grej som på märkliga vägar fått så sjukt dåligt rykte! Helt i onödan! Det finns inga belägg för att gluten är skadligt för den som inte har celiaki (glutenallergi) men det har ändå varit ett av de kostrelaterade ämnen det hetsats mest kring de senaste åren. Turligt nog verkar det ha blivit lite passé att hata på just gluten, men helt över verkar hypen inte vara än...

Hamnade för ett tag sen i en diskussion i en Facebook-grupp där personer påstod saker:

”Gluten lägger sig som en hinna i tarmen som gör att vi inte får samma upptag av näring, vitaminer o mineraler”

”Gluten gör hål i tarmarna”

(Så vilket är det? Hål eller en hinna??? Obs ironi...) Källan till påståendet (påståendena?) visade sig vara Food Pharmacy och Stig Bengmarks artikel ”Alla gör klokt i att utesluta gluten” (som Jacob Gudiol redan så klokt har dissekerat i inlägget ”Stig Bengmark och mer påhitt om gluten och vete”).

Food Pharmacys påståenden är ju typexemplet på sådant som gör folk rädda för helt vanlig mat och bara så tröttsamt. Jag skrev det i Facebook-gruppen och fick svaret: ”Vi tror det vi vill!". Eh, jo visst, visst. Men varför skulle en så gärna vilja fortsätta tro på att jorden är platt när det finns så starka bevis för att den är rund? Jag fattar inte. 

Jacob Gudiol har för övrigt skrivit mycket bra i ämnet, läs till exempel: "Problemet med att ge sig själv diagnosen glutenkänslighet" 

"Say that again, but slowly" 😂 (Bild lånad från Google).
 
Gluten rocks! Mer vete åt folket! Och så vidare 😏

 

KOMMENTARER:

  • Hannas krypin säger:
    2020-06-11 | 21:11:48
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se

    Det finns mängder med forskning som visar att gluten är inflammationsskapande. Att påstå något annat är att inte vara ajour med den senaste forskningen.

    Svar: Nej det är fel, det finns inga sådana bevis. Vad är det för forskning du tänker på?
    Johanna Ahlsten

  • Louise Hejhejvardag säger:
    2020-06-12 | 08:56:58

    ”Vi tror vad vi vill”. Såååå talande för vår tid. Eller ja så kanske folk alltid sagt men nu SER man det. När jag var 6 år svarade jag att saker var visst som jag sa ”i min värld”. Känns lite som samma sak.
    Tack att du tar upp sånt här! Ska läsa länkarna! Problemet är ju när folk delar och citerar i massor blir det en sanning, vilket säkert är grejen med glutenrädslan... otroligr störigt och FARLIGT.
    Inte för att det har med Trump att göra men han gör ju den grejen hela tiden. Obamagate är ju en sån sak. Ju fler ggr han säger det kommer folk börja känna att det ÄR nåt. Fast han aldrig svarat på vad der rör sig om.
    Okej nu ska jag sluta babbla 😂

  • Louise Hejhejvardag säger:
    2020-06-12 | 08:56:59

    ”Vi tror vad vi vill”. Såååå talande för vår tid. Eller ja så kanske folk alltid sagt men nu SER man det. När jag var 6 år svarade jag att saker var visst som jag sa ”i min värld”. Känns lite som samma sak.
    Tack att du tar upp sånt här! Ska läsa länkarna! Problemet är ju när folk delar och citerar i massor blir det en sanning, vilket säkert är grejen med glutenrädslan... otroligr störigt och FARLIGT.
    Inte för att det har med Trump att göra men han gör ju den grejen hela tiden. Obamagate är ju en sån sak. Ju fler ggr han säger det kommer folk börja känna att det ÄR nåt. Fast han aldrig svarat på vad der rör sig om.
    Okej nu ska jag sluta babbla 😂

    Svar: ”I min värld”, love it 😂👍❤️ Exakt, upprepandet á la Trump liksom; ”gluten är dåligt”.... och folk börjar tro på det. Blir så trött 😴
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: