ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Ni nani nanna na ni nanna na ni na...tre boktips!

Kategori: Allmänt, Böcker, Återhämtning

Haha, vem mer än jag är gammal nog att komma ihåg underbara "Boktipset" på TV ;-)? Tänkte i alla fall tipsa om lite aktuella böcker som rör några av Återhämtningsbloggens intresseområden.
 
 
Den första boken jag vill lyfta fram är en del i Projekt perfekt som jag tidigare bloggat om här. Boken heter också just "Projekt perfekt - Om utseendekultur och kroppsuppfattning" och är skriven av Carolina Lunde, Ann Frisén och Kristina Holmqvist Gattario som alla är forskare vid Göteborgs universitet. Boken är baserad på aktuell forskning om hur kroppsuppfattning formas genom livet och vilka faktorer som påverkar hur individen ser på sin kropp. Boken tar även upp vad som är utmärkande för de som har en positiv kroppsuppfattning och hur de med en negativ kroppsuppfattning kan hitta ett mer accepterande förhållande till sina kroppar. Värdefull läsning i ett högaktuellt och viktigt ämne. 
  

 
Den andra boken som jag tänkte tipsa om är "Lycka på fullt allvar - en introduktion till positiv psykologi", skriven av Katarina Blom och Sara Hammarkrantz. Även denna bok är baserad på aktuell forskning och den handlar om positiv psykologi för att lära känna sig själv och sina behov. Det fina med boken är att den är befriad från de där käcka och inte alltid så realistiska uppmaningarna till att "tänka positivt" och fokuserar istället på vägledning i att hitta vad som egentligen får dig att må bra och gör dig långsiktigt lycklig.
 
 
 
Det tredje och sista boktipset för den här gången är boken "Ortorexi - fixering vid mat och träning" av Yvonne Lin och Anatoli Grigorenko. Tror att jag har tipsat om den innan för ett litet tag sedan, men tycker att den är värd att puffas för igen då det tyvärr inte skrivs så mycket om ortorexi (trots att tillståndet blir allt vanligare). I boken beskrivs på ett utförligt sätt vad ortorexi innebär, symtom vid tillståndet, teorier kring varför ortorexi utvecklas samt hur det kan upptäckas och behandlas. Individer med personlig erfarenhet av ortorexi delar även med sig av sina erfarenheter genom boken, vilket gör den levande och lätt att ta till sig trots det tunga ämnet. 
  
Samtliga böcker kan köpas via Idrottens bokklubb alternativt på bonus.se och dylikt, eller förstås i en vanlig bokhandel :-).
 

KOMMENTARER:

  • Liselotte säger:
    2014-11-08 | 18:32:34
    Bloggadress: http://liselotte.livskick.nu

    Den första har jag skrivit en recension till Insikt (Frisk & Fri-tidningen) för. Något överlyriskt blev det ;-)
    (kommer på Livskick efter att tidningen gått i tryck)

    Den andra har jag precis börjat se röra sig runt Instagram och blivit nyfiken på. Mycket "det räcker inte att tänka positivt"-forskning och opinion just nu - jag kan inte låta bli att (tyst) ropa "Vad var det jag sa!" :-)

    Den tredje tror jag precis som du är viktig! Blir alltmer beklämd av vissa personlighetstyper både på gymmet och i bloggosfären - många i gråzon, och säkert en del redan i farozonen för just det här problemet.
    (och den här trenden med att "bli frisk från din anorexi genom att börjar träna!" som jag ser bland fler och fler ätstörningsdrabbade tycker jag är jätteläskig... http://livskick.nu/ideal-som-ideal-om-varfor-strong-is-the-new-skinny-inte-enbart-bor-hyllas/) :-(

    Mao: jag skriver under på tipsen och tackar för att du sprider dem! :-)

    Svar: Vad kul, då ska jag hålla utkik efter din recension :-)!! Vet du jag tänkte faktiskt på dig när jag kom över "Lycka på fullt allvar" jag vet ju om din aversion mot positivt tänkande, hahaha ;-). Nä, men jag håller med dig, det blir liksom inte riktigt ärligt med det där ansträngda positiva tänkandet, jag tror att det krävs att en går lite djupare än så, tror verkligen att det lönar sig. Mm, trenden med "anorektiker som börjar träna" känns väldigt destruktiv :-( strong blir inte det nya skinny, det blir bara ytterligare ett krav. Förfärligt...
    Johanna

Kommentera inlägget här: