ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

10 hälsotips från den av ålderdom (snart) visa 31-åringen

Kategori: Allmänt, Kropp, ideal och ätande, Livets goda, Personligt, Återhämtning

Har firat min sambos trettioåttonde födelsedag i helgen, mycket trevligt och en bra anledning att omge sig med nära och kära. Fyller själv år (igen) nästa vecka, så ojämnt som det går den här gången. Spelar dock ingen roll, för till skillnad mot Liselotte ;-) så älskar jag att fira födelsedagar! Att bli äldre är kanske inte riktigt lika kul, men som med det mesta annat så blir det ju vad en gör det till. En annan kompis, min namne Johanna, skrev nyligen om Cindy Crawford och om den oretucherade bilden på henne som cirkulerar i media. Johanna länkade också till Crawfords tips (publicerade i Huffington Post) om hur hon håller sig hälsosam. För ovanlighetens skull så var det riktigt balanserade och sunda tips - så bra att jag nästan blev chockad (inte så bortskämda med sunda värderingar i denna hälsohetsiga värld). Inför den kommande trettioettårsdagen, med ålderns rätt alltså ;-), så tänkte jag därför kopiera Cindy och själv dela med mig av mina egna tips för en god hälsa. Håll till godo! (Många fina Livskick-länkar i texten, så klicka på!)
 
IMG_20150113_1937171.
 
1. Sov tillräckligt. Sömnen är vår viktigaste källa till återhämtning och liksom för min polare Cindy  är detta verkligen hälsotips nummer ett av så många olika anledningar. En god natts sömn gör att det mesta känns bättre och att få sova ut kan verkligen göra underverk med allt från självkänsla till utseende och allmänna mående.
 
2. Jämför dig inte för mycket med andra. Den här är jag tyvärr ofta skitdålig på, men helt övertygad om att jag skulle må bättre om jag levde efter lite oftare!
 
DSC_0952
 
3. Är tillräckligt med mat och skippa dieterna. Bantning gör dig dummare, tröttare, argare, ledsnare och olyckligare. (Plus att det finns tusentals saker "that tastes better than skinny feels", så det så...)
 
4. Drick tillräckligt med vatten. Även här är jag och Cindy överens. Dyra ansiktskrämer i all ära, men återfuktning sker bäst inifrån och ut.
 
DSC_0542
 
5. Skratta och ha roligt. Att ett gott skratt förlänger livet är ingen klyscha. Ett liv utan att få fåna sig skulle vara så oändligt mycket dystrare! Att fåna mig är mitt livselixir!
 
6. Gråt. Att få lätta på trycket när det behövs är jäkligt skönt och gör att det mesta känns bättre efteråt.
 
7. Säg nej - och säg ja! Lär dig att prioritera rätt och gör inte alltid saker slentrianmässigt bara för att du känner att du måste. Känn efter vad du vill och tycker är viktigt i livet. 
 
8. Häng inte upp allt på ditt utseende och våga gå emot orealistiska idealDet är helt okej att vilja vara snygg/söt/vacker, men låt det inte bli ditt allt. Kropp och utseende ändras med åren och det är helt i sin ordning + vad som är vackert bestämmer bara du.
 
9. Häng inte upp allt på din prestation. Vi lever i en oerhört prestationsinriktad värld och det kan vara värt att påminna sig om att du inte enbart är det du gör, utan även så mycket annat.
 
DSC_0283
 
10. Njut. Av mat, konst, musik, dans, närhet, träning, sex och så vidare. Det är inte syndigt att njuta, det är hälsosamt!        
 
PS. En måste ju tro på allt som står i dagstidningarna:
 
IMG_20150214_144745 IMG_20150219_173305 ;-)

KOMMENTARER:

  • Lorena säger:
    2015-02-24 | 22:01:23

    Nummer ett och fem mina favoriter :)

  • Johanna Ahlsten säger:
    2015-02-25 | 18:03:51

    Ja, de är bra ^^!

  • Johanna Arogén säger:
    2015-02-27 | 13:28:41

    Applåd!!!

Kommentera inlägget här: