ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Den ”nyttiga” maten gjorde mig sjuk

Kategori: Allmänt, Hälsa och ohälsa, Kropp, ideal och ätande, Personligt

Det finns vissa ätbara grejer jag knappt orkar se åt idag. Kikärter till exempel. Förr hade de dock en central del i mitt ätande. Kikärter liksom. Okej, det är inte äckligt eller så, men gott? (I en hummus, absolut, men au naturella? Nja). Eller kvarg. Fy fan...

Jag minns med fasa hur maten - kosten - byggdes ihop snarare än lagades... På tallriken lades det som var proteinrikt, kalorisnålt, sockerfritt, fiberberikat, hade låg fetthalt... Det som klassades som ”nyttigt”. Ändå (nej, på grund av) så mådde jag skit. Faktum är att jag bara mådde sämre ju fler saker kvällstidningarna övertygade mig om att jag inte skulle äta. Näringsbrist och livsleda blev resultatet av den sk ”nyttiga” maten.

Hint: Om den påstått ”nyttiga” kosthållningen gör dig sjuk och får dig att må dåligt så är den inte ”nyttig”. I och med att jag blev frisk så omvärderade jag just det där begreppet; ”nyttig”, och det kom att betyda något helt annat än kalorisnål bantarmat. Som frisk och fri anser jag att nyttig mat är den mat som:

  • Förser kroppen med energi/kcal
  • Tillgodoser kroppens behov av fett, protein, kolhydrater, fibrer, vitaminer och mineraler 
  • Ger en organisk mättnad (motsatsen till den mekaniska bukfylla som en får av det som mest består av fibrer och vätska)
  • Är varierad 
  • Är god

Jag har skrivit om utrymmesmaten och om hur skönt det är att kunna njuta av den - och det är det verkligen. Men att ha återtagit den vanliga maten; spagetti och köttfärssås en vanlig veckodag liksom - det har nog varit det viktigaste för mig. Likaså att aldrig behöva grubbla över om det ska gå att hitta något som jag ”kan äta” om jag till exempel går med vänner på stan. Det är liksom bara att gå till vilken lunchrestaurang som helst, när som helst och välja vad som helst på menyn.

Att inte behöva begränsa sig till ett fåtal ”säkra” livsmedel och rätter utan äta helt vanlig mat varje dag + godis/glass/fika etc några gånger i veckan. Det är hälsa och balans för mig. Min kropp mår tusen gånger bättre än när jag åt ”nyttigt”.

(Och visst kan jag äta kikärter ibland, men helt ärligt kommer jag inte ihåg när jag gjorde det senast 😉)

Bild: pixabay.com

KOMMENTARER:

  • Nina säger:
    2018-11-09 | 23:39:25

    Ännu ett jättebra inlägg, relaterar på många sätt!

    Svar: ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Nina säger:
    2018-11-09 | 23:39:27

    Ännu ett jättebra inlägg, relaterar på många sätt!

    Svar: ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Sofia säger:
    2018-11-10 | 08:19:52

    Hej! Och tack för en bra blogg, du behövs ❤️ Amen jag tänker på uttrycket ”utrymmesmat”, vad anser du om det egentligen? Det gör ju att man gör skillnad på mat och mat...? Eller?

    Svar: Hej! Tack snälla du! ❤️ Jag tänker såhär, att man inte behöver vara ett dugg rädd för utrymmesmat, men att det är klokt att basera sitt ätande till största delarna på sådant som ger mer näring. Det är skillnad på spagetti och köttfärssås och lösgodis liksom. Spagetti och köttfärssås är mat och lösgodis är ”utrymmesmat”. Egentligen skulle jag säga att utrymmesmat inte innebär - mat - utan snarare fika och godis, om du förstår vad jag menar. Och i min värld är all MAT (allt från pizza till lax) bara...vanlig mat ❤️ Så ser jag på saken. Hoppas det var svar! ❤️
    Johanna Ahlsten

  • F säger:
    2018-11-10 | 19:58:43
    Bloggadress: http://nouw.com/feliciaannalinnea

    Du och din blogg behövs, så otroligt hjälpsam, peppande, inspirerande och ger hopp! 🌟

    Svar: Tack snälla, vad du gör mig glad ❤️
    Johanna Ahlsten

  • Julia säger:
    2018-11-10 | 21:12:34

    Relaterar till 100%. Har ungefär samma relation till kvarg idag... Efter alla liter man stjälpt i sig och inbillat sig att "det här är ju det godaste som finns!" Yeah right, vem kan ärligt tycka att kvarg är gott? :)

    Ingenting är nyttigt i för stora mängder och ingenting (som är godkänt av livsmedelsverket iaf) är onyttigt i lagom mängd, som del av en varierad kost. Ändå har det blivit en "sanning" att allt ifrån vetemjöl till rött kött är "farligt". Hör det av kollegor och vänner dagligen.

    Ibland blir man bara så trött... Men också så glad när man läser dina blogginlägg! Fortsätt skriva, din röst behövs! <3

    Svar: Alltså jag blir gaaaaalen på det där snacket om ”farlig” mat. Då äter jag värsta dödskosten i så fall 😏 mår prima dock ☺️👍
    Stort tack för att du läser och för fint beröm, det betyder mer än du anar ❤️
    Johanna Ahlsten

Kommentera inlägget här: