ÅTERHÄMTNINGSBLOGGEN

Tokstressad! (boktips)

Kategori: Allmänt, Böcker, Hälsa och ohälsa, Mammalivet, Återhämtning

 
I mitt yrke träffar jag många patienter med stressrelaterad ohälsa och utmattningssyndrom. Till dem brukar jag rekommendera fantastiska boken Våga vara rädd - En bok om utmattningssyndrom av Emma Holmgren, utgiven på Parus förlag. På samma förlag har det nu släppts en bok som denna gång riktar sig till barnen till den som drabbats av en utmattning. Tokstressad! - hur du hanterar sjukt stressade vuxna  är skriven av Annika Bergh (tidigare drabbad av utmattningssyndrom) i samarbete med hennes tre barn; Oscar, Filippa och Max.

Tokstressad! är en fantastiskt fin och rolig bok om ett egentligen väldigt tungt ämne och i likhet med Våga vara rädd så tror jag att den kan vara mycket användbar för familjer där någon har drabbats av en utmattning. Bokens upplägg lämpar sig väl för förälder och barn att läsa tillsammans. Med lättläst text och färgglada, söt-roliga bilder förklaras stressfysiologi och ångest på ett enkelt men briljant sätt som är lätt att ta till sig för både stora och små. 

Genomgående ligger fokus på att barnet som läser ska förstå och verkligen känna att det inte är hens fel att föräldern mår dåligt. Att barnet aldrig bär skulden för förälderns tillstånd nämns flera gånger på ett sätt som känns trovärdigt och sympatiskt. Budskapet är tydligt:

 
Det ska erkännas att jag fick en tankeställare under läsningen; hur påverkar det mina barn när jag är stressad? Kan de tro att de bär skulden när min stress lyser igenom? Värt att fundera över helt klart! (Obs! Utan att skuldbelägga sig själv ❤️) Jag ska definitivt prova några av de fina tips som boken bjuder på; inte för att jag är drabbad av utmattningssyndrom - men för att stress är något som det faktiskt går att jobba förebyggande mot!

Vad sägs till exempel om att:

Eller hur?! Att skratta tillsammans när det kör ihop sig = extremt bra tips! 💗
Kommentera inlägget här: